صندوق بین المللی پول، در پیش بین خود در باره ترکیه تجدید نظر می کند

به گزارش ایرنا، رییس صندوق بین المللی پول که برای شرکت در هفتمین نشست شورای مشورتی سرمایه گذاری خارجی به استانبول – ترکیه سفر کرده است، روز جمعه پس از دیدار با ‘علی باباجان’ معاون نخست وزیر و مسوول هماهنگی سیاست های اقتصادی ترکیه و ‘ظفر چاغلایان’ وزیر اقتصاد این کشور، در گفت وگو با خبرنگاران این مطلب را عنوان کرد.

لاگارد با اشاره به لزوم تجدید نظر در پیش بینی های اولیه صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری میلادی گفت: مقامات اقتصادی ترکیه وی را قانع کرده اند که رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی به مراتب بیش از پیش بینی های این صندوق خواهد بود.

وی افزود: صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ترکیه را در سال جاری حدود ۵/۲ درصد پیش بینی کرده است که مقامات ترکیه مدعی هستند رشد اقتصادی این کشور امسال به بیش از چهار درصد خواهد رسید.

رشد اقتصادی ترکیه در سال گذشته ۵/۸ درصد بود که امسال با لحاظ کاهش رشد اقتصادی جهانی به ویژه رکود شدید در حوزه یورو، ترکیه لاجرم تدابیر انقباض اقتصادی به اجرا گذاشته است.

رییس صندوق بین المللی پول گفت، به جرات می توان ادعا کرد که ۷۰ درصد اقتصاد ترکیه در وضعیت مطلوبی قرار دارد و این کشور نیازمند کمک گرفتن از صندوق بین المللی پول نیست.

وی در همین حال با اشاره به ورود قابل توجه سرمایه خارجی کوتاه مدت به ترکیه که از آن به عنوان ‘پول داغ’ یاد می شود، افزود: ترکیه باید زمینه جذب دائمی این پول ها و تبدیل آن به سرمایه گذاری مستقیم خارجی را فراهم کند.

لاگارد همچنین با ‘رجب طیب اردوغان’ نخست وزیر ترکیه در استانبول دیدار و گفت وگو کرد.

این اولین سفر خانم لاگارد وزیر دارایی پیشین فرانسه به ترکیه بعداز احراز مقام ریاست صندوق بین المللی پول است .

هفتمین شورای مشورتی سرمایه گذاری خارجی روز جمعه به ریاست اردوغان و با شرکت

مقامات اقتصادی ترکیه و روسای ۱۷ شرکت بزرگ بین المللی، روسای نهادهای مهم مالی از جمله صندوق بین المللی پول آغاز بکار کرد که تا فردا شنبه ادامه خواهد داشت.

این شرکت ها در مجموع مدیریت ۷۷۸ میلیارد دلار در بازارهای جهانی را در اختیار دارند و ترکیه می خواهد از دیدگاه آنها، موانع موجود بر سر راه جذب سرمایه گذاری خارجی مستقیم در این کشور را بر طرف کرده و پیشنهادهای این شرکت ها و موسسات مالی را برای بهینه سازی بستر سرمایه گذاری ها در ترکیه را مورد ارزیابی قرار دهد.

ترکیه در دوره اخیر و به دنبال روی کار آمدن حزب دمکرات محافظه کار ‘عدالت و توسعه’ به رهبری اردوغان برای ادغام با اقتصاد جهانی، ابتکار برگزاری چنین نشست های بین المللی را با حضور شخصیت های موثر در اقتصاد جهانی را نهادینه کرده است.

خاورم/۲۰۱۱**۲۳۰**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۵۸۷۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.