صنعت ابریشم ایران احیا می‌شود

گردآوری شده به همت گروه فرهنگ خبرگزاری ممتازنیوز

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از احیای صنعت ابریشم ایران خبر داد.

به گزارش هنرآنلاین، معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام خبر احیا صنعت ابریشم ایران، گفت: ابریشم ایران قابلیت جهانی شدن و صادرات را دارد.

مهدی ابویی معاون پیشگیری و هماهنگی امور استان‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جلسه بررسی قاچاق ابریشم گفت: تولید ابریشم در کشورمان سابقه‌ای چند صد ساله دارد و نام جاده ابریشم نیز که یک جاده مهم و تاریخی است،بین این موضوع است.

وی در ادامه اظهار داشت: تولید ابریشم به سبب ضعف مدیریت و بی توجهی دستگاه‌های مسئول این صنعت که قابلیت اشتغال‌زایی فراوان دارد به فراموشی سپرده شده است.

ابویی افزود: برای احیا ابریشم، ضمن آسیب شناسی شرایط موجود، به بررسی علل و عوامل کاهش تولید و بی توجهی به آن پرداخت، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سبب جایگاهی که در حوزه اقتصاد دارد، به دنبال احیا و ارتقای صنعت ابریشم کشور است.

وی اظهار داشت: برابر بررسی انجام شده در حوزه ابریشم و پیله مشکل قاچاق وجود ندارداین موضوع باید از ابعاد مدیریت، سیاستگذاری، ساختاری و حمایتی بررسی و تحلیل شود تا برای توسعه صنعت نوغان‌داری و تولید پیله و ابریشم اقدام اصولی انجام شود.

پرویز فروزانفر دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان‌رضوی در این جلسه گفت: ابریشم یک موضوع ملی است و احیای مجدد آن علاوه بر منافع و نتایج مثبتی که برای کشور دارد.

فروزانفر افزود: کشور به ۱۱۰۰ تن ابریشم در سال نیاز دارد که حدود ۵۰۰ تن آن را تولید کرده اما از سرنوشت ۶۰۰ تن باقیمانده مشخص نیست، زیرا بر اساس اعلام گمرک و نیروی انتظامی واردات عمده یا کشفیات قابل ملاحظه‌ای نداشته‌ایم.

تحریم ها فرصت طلایی برای احیای ابریشم گیلان است

شعبان‌نژاد رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در این جلسه گفت: تولید ابریشم در استان گیلان سابقه تاریخی و طولانی دارد و به عنوان مکمل بخش اقتصادی و کشاورزی شناخته می‌شد.

وی اظهار داشت: احیا، تولید ابریشم یکی از دغدغه‌های مدیران استان گیلان است، باید ابریشم را به سبد کشاورزی بازگرداند، تحریم ها فرصت طلایی برای احیای ابریشم گیلان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تصریح کرد: نگران قاچاق ابریشم به کشور هستیم، ابریشم می تواند برای کشور ارز آوری داشته باشد.

استاندارد اجباری برای ابریشم تعریف شود

پوررمضان مدیرعامل ابریشم ایران نیز در این جلسه با بیان تاریخچه ای از تولید ابریشم در ایران گفت:در سال ۷۹ با کاهش تعرفه‌های واردات، شاهد ورود بی رویه ابریشم به کشور و رکود در تولید شدیم. تنها به ۴۳۰۰ تن پیله برای واردات به کشور و تولید ابریشم نیاز داریم.

مدیرعامل ابریشم ایران ادامه داد: باید گمرک تخصصی ابریشم در کشور دوباره فعال و برای واردات و تولید ابریشم در کشور استاندارد اجباری شود.

پوررمضان افزود: اجرای مفاد آیین نامه توسعه صنعت نوغان‌داری کشور سبب کاهش قابل ملاحظه قاچاق ابریشم و افزایش تولید آن خواهد شد.

نماینده سازمان تعاون روستایی نیز در این جلسه برای احیا و ارتقای صنعت ابریشم کشور اعلام آمادگی و همکاری همه جانبه کرد.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.