صنعت اجاره راه اندازی می شود/ طرح های بی نتیجه در کنترل قیمت اجاره بها

 خبرگزاری آریا – در شرایطی که اوضاع اقتصادی کشور در شرایط نابسمانی به سر می برد و در چند سال اخیر اکثر بازارهای مالی و سرمایه ای  تحت این شرایط به دور از ثبات نسبی ،  سردرگمی و آشفتگی را تجربه می کنند، بازار مسکن نیز از این قائله مستثنی نبوده و از سال ۸۵ که رشد قیمت ها در این بازار شتاب گرفت ،علیرغم وعده و وعیدهای مسئولین جهت کنترل ، قیمت ها در بازار مسکن تاکنون فروکش نکرده است.
 بویژه این که گرانی مسکن ، تاثیر مستقیمی بر بازار اجاره بها داشته و هر ساله شاهد رشد نامتعارف قیمت ها در این بازار هستیم .
البته مسئولین امر  که خود به نظر نمی رسد مصائب اجاره نشینی را لمس کرده باشند  به واسطه رسانه ای شدن این مقوله و داد قشر اجاره نشین که اغلب هم راه به جایی

 نمی برند ، وارد گود شده و سعی می کنند با ارائه طرح هایی ، هرچند موقتی برای این مشکل چاره کنند. 
هرچند در ابتدای سال جاری مسئولین و به ویژه وزیر مسکن بر عدم گرانی در بازار مسکن تاکید داشتند، ولی باز طبق معمول برخلاف اظهارات دولتی ها در واقعیت  شاهد سرسام آور قیمت ها در بازار مسکن و همچنین  اجاره بها هستیم.
در ابتدای سال جاری  بود که رئیس اتحادیه املاک گفته بود دولت امسال طرح و برنامه ای برای کنترل اجاره بها ندارد و طرحی برای کنترل اجاره بها توسط مسوولان تدوین نشده است.
قلی خسروی همچنین با انتقاد از طرح هایی که کارایی ندارند گفته بود: بسته اجاره بها  که در سال گذشته از سوی دولت جهت کنترل و تنظیم قیمت ها تهیه شده بود چندان
ضمانت اجرایی نداشت و باید به دنبال اجرای یک قانون محکم و قوی  در این خصوص از سوی مجلس  باشیم.

صنعت اجاره راه اندازی می شود

و اما به نظر می رسد طبق روال همه ساله با ورود به فصل نقل و انتقالات و بالا رفتن تب قیمت ها در بازار اجاره بها  ، تصمیم گیرندگان  دوباره مجبور شده اند به این مقوله ورود  کرده و طرحی جدید را در دستور کار قرار دهند.
مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک در گفتگو با آریا ، از فعال شدن صنعت اجاره در کشور به منظور تنظیم قیمت ها  خبرداد. 
وی افزود: جلسه ای به مناسبت روز مشاورین املاک با حضور وزیر راه و شهرسازی داشتیم  و در این جلسه درباره اجرای این طرح  بحث و گفگتو شد.
خسروی در توضیح این طرح گفت : به واسطه این طرح ارگان ها و سازمان هایی که از توان مالی مناسبی برخوردار هستند اقدام به خرید منازل مسکونی در مناطق مختلف کرده و با در اختیار قرار دادن آن ها به متقاضیان با قیمت مناسب تاثیر بسزایی در تنظیم قیمت ها خواهند داشت.
وی با طرح مثالی در این باره خاطر نشان کرد: به طور مثال ، اگر میوه فروشی در سطح شهر کالای خود را با قیمت نامعقول بفروشد ، مشتری برای تهیه جنس مورد نظر خود با قیمت مناسب به میادین تره بار می رود و دراین میان این  مغازه دار گران فروش  است که متضرر خواهد شد .
خسروی با بیان این که شکل گیری میادین میوه و تره باردر تنظیم قیمت در بازار نقش داشته اند تاکید کرد : صنعت اجاره نیز در زمینه  تنظیم معقول قیمت ها در بازار اجاره

بها نقش موثری خواهد داشت و باید مردم را با دادن تسهیلات مناسب به اجاره داری تشویق کنیم.

تا سال ۹۲ هیچ مشکلی در حوزه مسکن نخواهیم داشت!

 خسروی در ادامه  با اشاره به این که در مملکت هرچیزی که کم باشد با یک تلفن وارد می کنند گفت: این راه حل برای مسکن  انجام شدنی نیست ، ضمن این که مشکلات
 مسکن ریشه در سال های گذشته دارد و با حرف درست شدنی نیست.
رییس اتحادیه مشاورین املاک در پاسخ به آریا در رابطه با نتایج  جلسه وی با رییس جمهور گفت: نتایج این جلسه متعاقبا از سوی رییس جمهور اعلام خواهد شد ولی به طور کلی درجلسات اخیری که با مسئولین این  حوزه داشتیم این موضوع مطرح است  که تا پایان امسال مشکلات مسکن به حداقل خواهد رسید  وتا پایان سال ۹۲ مردم  هیچ مشکلی در تامین مسکن نخواهند داشت.

 طرح تفصیلی ۲۰ تا ۳۰ درصد در گرانی مسکن تاثیر داشته است

رییس اتحادیه املاک در پاسخ به این سوال که چه عواملی بیشتر در گرانی مسکن تاثیر دارند گفت: با توجه به شرایط اقتصادی  موجود در کشور و این که بازارهای اقتصادی

تحت تاثیر یکدیگر قرار دارند تمام  سیاست گذاری و تصمیم های اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و سکه ، طلا ، تحریم ها بر مسکن تاثیر گذار هستند.
 خسروی در ادامه اجرای پروژه مسکن مهر را در جلوگیری از افزایش بی حد ونصاب قیمت ها موثر دانست و از اجرای شتابزده طرح تفصیلی انتقاد کرد.
وی با اعلام این که طرح تفصیلی ۲۰ تا ۳۰ درصد در گرانی های اخیر مسکن  نقش داشته است گفت: بررسی های بیشتری برای اجرای این طرح باید صورت گیرد چراکه  با اجرای طرح تفصیلی محدودیت هایی در تولید مسکن نسبت به تقاضا داریم.
وی در همین رابطه با رد اظهارات مطرح شده از سوی مسئولین شهری  مبنی بر این که کسانی با  اجرای این طرح مخالفت می کنند  که حاشیه سود شان کاهش یافته است گفت: ما بخش خصوصی هستیم و متاسفانه هر که از راه می رسد یک پس گردنی به ما می زند
.

 

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.