صنعت بانکداری با فناوری روز حرکت می کند

تصویربینا- رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بانک کشاورزی گفت:  نظام امروز بانکی ایران، نظام پیشرفته‌ای است که تعداد زیادی از بانکداران متخصص و باتجربه در آن فعالیت می‌کنند و با توجه به اتفاقات یک دهه اخیر در نظام بانکداری دنیا این اجلاس فرصت مناسبی برای فعالان عرصه بانکداری کشور است تا از تجربیات و نظرات صاحب‌نظران بین‌المللی این عرصه بهره‌مند شوند.
به گزارش بینا، دکتر محمد طالبی افزود: طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ دارایی‌های دنیا از ۵۴ تریلیون دلار به ۲۱۰ تریلیون دلار افزایش یافته است که در این افزایش نقش صنعت بانکداری کاملاً مشهود است ضمن اینکه درآمد صنعت بانکداری نیز در این دوره سیر صعودی داشته است.
وی افزود: سودآوری بانک ها در سال ۲۰۰۴ ، چهارصد و چهارده میلیارد دلار بود که این رقم در سال۲۰۰۷ به ۹۳۳ میلیارد دلار افزایش یافت.در مقایسه با سایر بخش‌ها هیچ صنعتی به جز صنعت نفت تا این اندازه سودآوری نداشته است. دکتر طالبی متذکر شد: ۳۵ درصد سودآوری‌های مربوط به صنعت بانکداری در کشورهای توسعه یافته و نو ظهور است.
مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه با اشاره به قابلیت‌های بهره‌مندی این صنعت از فناوری گفت: صنعت بانکداری پا به پای فناوری حرکت می‌کند و با بهره‌مندی از آن در ایفای نقش خود کارآمدتر شده است.
وی به بحران مالی ابتدای قرن ۲۱ اشاره کرد و اظهار داشت: به دلیل ضعف ساختارها و سیستم‌ها و روش‌های نظام بانکی، اقتصاد دنیا با تلاطم جدی مواجه شد و همچنین سوء کارکردهای اجتماعی بانک‌ها منجر به بحرانWall street شد، اما این بحران‌های اقتصادی و اجتماعی باعث تضعیف صنعت بانکداری نمی‌شود بلکه نشان دهنده این است که صنعت بانکداری باید به سمتی پیش رود و خصوصیاتی پیدا کند که با این بحران‌ها مقابله کند.
دکتر طالبی تصریح کرد: در حال حاضر صنعت بانکداری تقریباً بر تمامی شئون زندگی سایه انداخته است و تمامی امور شخصی، اجتماعی و کسب و کار در یک جامعه را در بر گرفته است.
مدیرعامل بانک کشاورزی در پایان به شاخص ‌های نظام بانکی ایران پرداخت و گفت: در دهه اخیر در حالی که رشد پرسنل بانک های ایران ۱۸ درصد بوده است رشد افراد تحصیل‌کرده در بانک ها به ۱۸۸ درصد رسیده است که این رشد، پتانسیل خوبی برای توسعه صنعت بانکداری درایران است.
رئیس اجلاس جهانی بانکداری در پایان به میزان رشد سپرده‌ها و تسهیلات در نظام بانکی در این دوره اشاره کرد و گفت: علاوه بر رشد بسیار زیاد سپرده‌ها و تسهیلات اعطایی، نسبت وام به تولید ناخالص ملی نیز رشد چشمگیری داشته است و از ۱۸ درصد به ۶۴ درصد رسیده است. دکتر طالبی به تشریح سیاست‌های خصوصی‌سازی در صنعت بانکداری ایران پرداخت و با اشاره به توسعه چشمگیر بانکداری الکترونیک بر رو به رشد بودن این صنعت در ایران تأکید کرد .

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.