صنعت کاغذ نیازمند نظارت / قیمت کاغذ واقعی نیست

کمبود کاغذ و گرانی آن در بازار با توجه به انباشت این کالا ، نیازمند مدیریت صحیح تولید و ومصرف این کالای اساسی و همچنین نظارت بیشتر است .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند منابع کاغذ موجود در بازار جوابگوی نیاز داخل است اما همگان بر این امر اتفاق نظر دارند که قیمت فعلی کاغذ قیمت واقعی آن نیست. 

این در حالی است که بسیاری از تامین کنندگان در بازار کاغذ اقدام به انباشت کاغذ کرده اند که در پی این امر چاپخانه داران با کمبود کاغذ مواجه و فعالیت آنها در نوبت چاپ کاهش یافته است. 

با تغییر پی در پی قیمت کاغذ دست اندرکاران و فعالان بازار نشر در تعیین قیمت تمام شده دچار مشکل می شوند و همینطور روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتی کشور نیز دچار مشکلات عدیده ای می شوند.

البته اگر با رویکرد نیاز فرهنگی به محصولات کاغذی به خصوص کتاب و روزنامه توجه شود ،  حمایت های ویژه مسئولان برای ایجاد تعادل در توزیع و نظارت بر قیمت بازار کاغذ یک ضرورت است.

لازم به ذکر است حذف تعرفه واردات کاغذ اقدامی بسیار مناسب و به موقع است در صورتی که اختصاص ارز مرجع به واردات کاغذ نیز اجرایی شود به طور قطع قیمت کاغذ نیز کاهش می یابد.

در این زمینه محسنی استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: با بالا رفتن قیمت ها و عدم نشر کتاب و روی آوردن مردم به دنیای مجازی شرایط جدیدی در فرهنگ و حوزه چاپ و نشر ایجاد می شود.

محسنی با بیان اینکه افزایش قیمت روزنامه ها راه چاره نیست، اضافه کرد: مسیر توزیع و مصرف کاغذ می بایست مشخص و شفاف سازی شود به طوریکه هماهنگی ها نیز صحیح انجام شود.

در ادامه این گزارش ضیایی روزنامه نگار و فعال صنعت چاپ و نشر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: تعیین تعرفه صفر درصد برای واردات کاغذ در صورت شفافیت و ثبات نرخ ارز بسیار مفید است اما ورود دولت برای مدیریت و نظارت بر بازار کاغذ در شرایط فعلی بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: مشکلات در بازار کاغذ زیر بنایی است و مدیریت و نظارت بر بازار کاغذ انجام نمی شود به طوریکه بازار کاغذ دچار آشفتگی شده است به عنوان مثال قیمت کاغذ گلاسه دارای حباب ۷۰۰ تومانی در هر کیلو است.

ضیایی با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه مهمترین معضل در صنعت کاغذ است، اضافه کرد: صنعت کاغذ در قسمت های تولید، واردات و بازار فاقد استر‍ات‍‍‍‍‍ژی و برنامه ریزی صحیح است.

این کارشناس صنعت کاغذ خاطر نشان کرد: جمع توان تولید کاغذ در کشور تنها ۴۰ درصد نیاز بازار را تامین می کند که با توجه به این امر کشور ما در بحث کاغذ وابسته به واردات است و با توجه به این امر برنامه ریزی مدون برای واردات این کالای استراتژیک ضروریست.

ضیایی با بیان اینکه زیرساخت ها برای تولید بیشتر کاغذ در کشور می بایست فراهم شود، افزود: تامین زیرساخت ها برای زراعت چوب و تامین مواد اولیه کشور را در آینده از واردات کاغذ بی نیاز می سازد.

وی گفت: تامین ذخایر کاغذ برای یک دوره دوساله و پیگیری توزیع و مصرف آن می تواند موجب رفع تنش به وجود آمده  شود.

گزارش از زینب عبدی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.