صورت های مالی “بازار سرمایه” سال ۹۵ بین المللی می گردد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

امسال صورت های مالی بانک ها، بیمه ها و شرکت های خدماتی در قالب فایل های XBRL بر روی کدال منتشر می گردد.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش استاندارد بین‌المللی گزارش ممتاز به نقل ازگری مالی با بیان مطلب بالا گفت: هم اکنون استفاده از XBRL در شرکت های تولیدی آغاز و اطلاعات آنها بر این اساس روی کدال منتشر می گردد.
 
علی صالح آبادی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۵، تمامی شرکت ها گزارش ممتاز به نقل از ها و صورت های مالی خود را مطابق استانداردهای بین المللی منتشر می کنند، ابراز داشت: این زمان با هماهنگی سایر مجموعه ها تعیین شده و سازمان حسابرسی نیز اعلام کرده تا پایان سال ۹۳، استانداردها ترجمه شوند. لذا معتقدم نقش نهادهای آموزش دهنده، نقش تعیین کننده ای است و برای دستیابی به اهداف تعیین شده، آموزش ضروری است.
 
وی ادامه داد: در سال ۹۴ نیز شرکت ها سیستم های لازم را تدارک می بینند و از ابتدای سال ۹۵، صورت های مالی بر اساس استانداردهای بین المللی منتشر می گردد.
 
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه فضای بین المللی در حال بهبود است، ادامه داد: در همین راستا شرکت های ایرانی تعامل بیشتری با دنیا خواهند داشت و افق های روشنی در این حوزه دیده می گردد.
 
وی با بیان اینکه ضرورت استفاده از استانداردهای بین‌المللی گزارش ممتاز به نقل ازگری مالی بر کسی پوشیده نیست، ابراز داشت: هرچه جلوتر می رویم ضرورت این امر بیشتر احساس می گردد. در عین حال، با بهبود فضای بین‌المللی، تعامل اقتصاد ایران به خصوص در بازار سرمایه با دیگر کشورها در دنیا افزایش می‌یابد و باید خود را برای تعامل مناسب تر آماده کنیم.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده نیز بر این نکته تاکید شده که در عین توجه به نیروی انسانی و توانمندی های داخلی کشور، به ظرفیت های خارجی هم توجه شود.
 
صالح آبادی ابراز داشت: در فضای تازه باید به سمت جذب سرمایه گذاران خارجی حرکت کنیم. این در حالی است که سرمایه گذاران خارجی به دنبال صورت های مالی می باشند که در سایر بورس های بین المللی نیز وجود دارد. بنابراین اگر همه کشورها با یک زبان مشترک صورت های مالی و اطلاعات را ارایه دهند،امکان مقایسه برای سرمایه گذار بین المللی که پرتفویی متنوع از همه بورس ها دارد، فراهم می گردد.
 
وی با اشاره به اینکه به سازمان های بورس در کشورهای مختلف پیشنهاد شده تا از استانداردهای مشترک استفاده کنند، گفت: سازمان های بورس امضاکننده قرارداد MOU عضو سایر بورس های امضا کننده می شوند و ایران نیز در تلاش است تا با ایجاد زیرساخت‌های لازم و اجرای موارد مربوطه عضو این سازمان بین‌المللی شود.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه لازمه تشکیل بازار سرمایه بین المللی استفاده از یک زبان گزارش ممتاز به نقل ازگری مالی واحد است، تصریح کرد: استفاده از زبان گزارش ممتاز به نقل ازگری XBRL در ایران آغاز شده و مصمم هستیم این امر را به مرور پیاده سازی کنیم.
 
صالح‌آبادی با اشاره به اینکه هم اکنون نقشه راه تدوین شده است، گفت: بعد از ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته استانداردهای حسابرسی، به دنبال آن بودیم تا در کوتاه مدت، صورت های مالی شرکت هایی که سال مالی آنها اول فروردین ماه ۹۲ به بعد است، در قالب فایل های یاد شده منتشر شود.
 
وی یادآور شد: این موضوع به شرکت های بورسی و فرابورسی ابلاغ شده است. در راستای این مصوبه، کلیه شرکت ها و نهادهای ثبت شده و شرکت های فرعی و وابسته آنها مجاز به ارایه صورت های مالی تلفیقی IFRS می باشند و لزومی به ارایه صورت های مالی تلفیقی بر اساس استانداردهای ایران ندارند.
 
صالح‌آبادی گفت: به منظور اجرایی شدن اهداف یاد شده، کارگروهی با حضور سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان حسابرسی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، انجمن های حرفه ای، بیمه مرکزی ایران، جامعه حسابداران رسمی و اشخاص نخبه تشکیل شده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.