صوفی: مردم نباید از حق حاکمیت بر سرنوشت خود ناامید شوند

یک فعال سیاسی گفت: مردم طبق قانون اساسی باید بر سرنوشتشان حاکم باشند و نباید از این امر مایوس شوند.

علی صوفی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: تشکیل نظام جمهوری اسلامی از آرمان های ملت ایران بوده است؛ این آرمان در مقابل نظام شاهنشاهی که وابسطه به بیگانه بود و از طریق کودتا بر کشور حاکم شده بود، شکل گرفت. در کودتای ۱۳۳۲ یک دولت ملی ساقط شد و کاملا کشور دست بیگانگان بویژه آمریکا افتاد. یک دولت دست نشانده با یک نظام منحوس بر کشور ایران سیطره پیدا کرد و بعد از گذشت ۲۵ سال از کودتا مردم توانستند این نظام را سرنگون کنند.

وی در ارتباط با آرمان های تحقق یافته انقلاب اسلامی گفت: آرمان های نظام استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده است. با رای بالای ۹۸ درصد، مردم جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و این نظام مستقر شد. استقلال نظام یک وجهاز سه وجه آرمان های انقلاب بود. در کنار آن “نه شرقی، نه غربی” هم قرار داشت. همه آرمان ها و شعارها حساب شده بود. انقلاب اسلامی یک آرمان تاریخی بود.

صوفی افزود: در آن زمان انقلاب هایی که در دنیا شکل می گرفت و پیروز می شد، وابسته به شرق بودند و انقلاب های کمونیستی نام داشتند. از طرف دیگر جهان قطب بندی شده بود. هیچ حرکت و انقلابی نمی توانست بدون خواست و حمایت دو بلوک شرق و غرب به پیروزی برسد، اما انقلاب اسلامی استثنایی و بر مبنای اسلام و خواست ملت مسلمان بود.

این فعال سیاسی ابراز عقیده کرد: از همان بدو تشکیل این نظام، تلاش های گسترده ای صورت گرفت تا نظام نتواند به اهدافش دسترسی پیدا کند. آن چیزی که الان بعد از ۴۱ سال محقق نشده است در درجه اول تحقق عدالت اجتماعی است. این موضوع انتظار اولیه مردم بود. این موضوع در چهل و یکمین سال انقلاب اسلامی متاسفانه نه تنها به عنوان یک حلقه مفقوده به جا مانده است، بلکه در نقطه مقابلش در بی عدالتی، تبعیض و اوضاع نا به سامان اقتصادی و ابر بحران ها قرار دارد.

وی افزود: متاسفانه امروز حاکمیت مردم بر سرنوشتشان با بعضی کج روی ها و برخی انحصارات چنان شده که در سال ۱۳۹۸ شاهد کمترین مشارکت مردم در انتخابات بودیم. مردم که طبق قانون اساسی باید بر سرنوشتشان حاکم باشند از این امر مایوس شدند و اگر این امر ادامه پیدا کند امید خود به انقلاب و نظام را از دست می دهند. این ناکامی بسیار بزرگی است. باید در مردم امید ایجاد شود، جلوی فسادهای عمیق گرفته شود و فاصله طبقاتی از بین برود. نباید شاخص فلاکت انقدر بد باشد. باید بتوانیم رابطه خوبی با منطقه داشته باشم. مردم باید در انتخابات احساس آزادی کنند و همچنین استقلالشان در مقابل کشورهای دیگر باید حفظ شود. 

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.