ضایعات نیمی از پرتقال‌های تولیدی قبل مصرف

ضایعات نیمی از پرتقال‌های تولیدی قبل مصرف

هرساله به‌دلیل شرایط بد نگهداری پرتقال در انبارهای سنتی، ۳۰ الی ۵۰ درصد پرتقال تولیدی از بین می‌رود و باقیمانده آن به قیمت بالایی فروخته شده و نیاز به واردات را برای پایان سال به‌وجود می‌آورد.

رئیس اتحادیه سراسری فروشکندگان میوه و تره‌بار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: هرساله به مقدار مصرف در کشور پرتقال مرغوب تولید می‌شود، ولی به‌دلیل شرایط بد بهره‌برداری و ذخیره‌سازی در اواخر سال کمبود این محصول به‌وجود می‌آید.

حسین مهاجران افزود: به‌دلیل شرایط بد نگهداری در بعضی از انبارهای سنتی، هرساله ۳۰ الی ۵۰ درصد کل محصول تولیدشده از بین می‌رود و باقیمانده آن به قیمت بالا در پایان سال که تولید با اتمام رسیده، فروخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از افت و هدررفت بار، نگهداری این محصول باید توسط سردخانه‌داران یا افرادی که دانایی و کارشناسی لازم برای نگهداری این محصول دارند، سپرده شود تا کمبود پرتقال و نیاز به واردات وجود نداشته باشد.

مهاجران ادامه داد: در شرق مازندران انبارهای نگهداری پرتقال با اعمال انجامی همانند سردخانه عمل کرده و ضایعات پرتقال را تا حداکثر ۲۰ درصد کاهش می‌دهند.

وی با بیان اینکه شیوه جمع‌آوری پرتقال در کاهش هدر رفت آن بسیار مهم است، تصریح کرد: در شرایطی که امکان ذخیره پرتقال در سردخانه وجود ندارد، باید در زیر محصول پالت‌های چوبی گذاشته شده و زیر آن را با آب پر و در فضای انبار کولر روشن شود تا محصول بهتر و شاداب‌تر بماند.

فعال بخش خصوصی درباره وضعیت تولید سایر محصولات باغی یادآور شد: افزایش دوبرابری تولید سیب و ۳۰ درصدی نارنگی انشو نسبت به مدت مشابه سال گذشته جایگزین محصولات دیگری مانند انار یزد که آسیب دید، خواهد بود.

مهاجران در پایان تأکید کرد: از مسئولان خواسته می‌شود که فکری به حال قیمت نایلون بکنند که از کیلویی دوهزار و ۵۰۰ تومان به هفت‌هزار تومان رسیده و بر روی قیمت میوه تأثیرگذار است./

 

خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی

N-910719-01

تشکل ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.