ضربه طلایی آلمان به اعتبار جهانی دلار

۳۰م دیماه ،

مردم آلمان از اینکه ۶۹ درصد طلاهای کشورشان در خارج از کشور ذخیره شده است نگران می باشند. آلمان در دوران جنگ سرد، از بیم تهدید اتحاد جماهیر شوروی سابق ، بخش بسیاری از ذخایر طلای خود را در کشورهای خارجی ذخیره کرد.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، وجود ذخایر طلا در کشورها از آنجا اهمیت دو چندان پیدا می کند که بیش از ۲۲ درصد ذخایر ارزی کشورهای صنعتی جهان و چهار درصد ذخایر ارزی اقتصادهای نوظهور جهان را اکنون طلا تشکیل می دهد. آلمان با دارا بودن سه هزار و ۳۹۱ تن طلا بعد ازآمریکا از نظر دارا بودن ذخایر طلا در جایگاه دوم جهان قرار دارد.

آمریکا بیش از هشت هزار تن ذخیره طلا دارد. صندوق بین المللی پول نیز حدود هشت هزار تن ذخیره طلا دارد. ایتالیا با دو هزار و ۴۵۱ تن و فرانسه نیز با دو هزار و ۴۳۵ تن ذخیره طلا به ترتیب در جایگاه چهارم و پنجم جهان قرار می گیرند.

حال، امکان تبدیل پذیری سریع، روند فزاینده قیمت فلزات گرانبها و توجیهات سیاسی، آلمان را بر آن داشته است که کل ذخایر طلای خود در پاریس و بخشی از ذخایر طلای خود در نیویورک را به کشور بازگرداند. البته آلمان در نظر ندارد به ذخایر طلای خود در لندن دست بزند.

البته این اقدام جنبه سیاسی نیز دارد زیرا مردم آلمان از اینکه ۶۹ درصد طلاهای کشورشان در خارج از کشور ذخیره شده است نگران می باشند. آلمان در دوران جنگ سرد، از بیم تهدید اتحاد جماهیر شوروی سابق ، بخش بسیاری از ذخایر طلای خود را در کشورهای خارجی ذخیره کرد.

به طور مشخص تر، آلمان ۳۷۴ از طلای خود را در بانک مرکزی فرانسه ذخیره کرد که این میزان ۱۱ درصد کل ذخایر طلای آلمان را تشکیل می دهد که با این تصمیم برلین اکنون قرار است کل این میزان طلا به برلین بازگردانده شود. برلین همچنین ۱۵۲۵ تن طلا در نیویورک دارد که اکنون می خواهد ۳۰۰ تن آن را برگرداند اما در نظر ندارد به ۴۴۰ تن طلایی که در انگلیس دارد دست بزند.

نکته مهم در این موضوع این است که وجود این ذخایر طلا در لندن و نیویورک خود عاملی برای بالارفتن ارزش پوند و دلار در مقابل یورو خواهد بود و خروج این مقدار طلا، ضربه ای به اعتبار دلار در جهان محسوب می گردد.

اکنون که اقتصادهای نوظهور نیز به اهمیت طلا به عنوان پشتوانه اقتصادی پی برده اند تلاش می کند ذخایر طلای خود را افزایش دهند. شاید همین امر، یکی از دلایل افزایش قیمت طلا در سالهای قبل در بازار جهانی باشد.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.