ضرورتی به نام امنیت بوستان‌ها

جام جم آنلاین: اگر اخبار مربوط به قتل، تجاوز، زورگیری، چاقوکشی و حمله اراذل و اوباش به مردم را در برخی بوستان‌ها نخوانده بودیم یا نمی‌دانستیم که بعضی بوستان‌ها پاتوق معتادان و موادفروش‌ها شده است، شاید آن‌وقت مثل خیلی‌ها، کلمه «پارک» ما را هم یاد کلمه‌های دیگری مانند تابستان و فراغت می‌انداخت.برخی بوستان‌ها اما این روزها امن نیست و بیش از آن که گوشه‌ای دنج برای گستردن فرش فراغت باشد، به پاتوق انواع بزهکاران بدل شده است.

شاید آن‌وقت ما هم وقتی حرف از بوستان‌ می‌شد یاد فواره‌های بلند، نسیم خنک، پالوده شیرازی، بستنی زعفرانی، چمن تازه و نمدار، بچه‌هایی در حال بازی، سالمندانی نشسته بر نیمکت‌های چوبی و خانواده‌هایی شاد که سفره‌شان را روی زیراندازهای پارچه‌ای پهن کرده‌اند، می‌افتادیم.

برخی بوستان‌ها اما این روزها امن نیست و بیش از آن که گوشه‌ای دنج برای گستردن فرش فراغت باشد، به پاتوق انواع بزهکاران بدل شده است.

اعتراض‌ها به وضعیت موجود حالا کار را به جایی رسانده است که در چند هفته اخیر برخی مسئولان نیروی انتظامی از طرح‌هایی جدید برای تامین امنیت شهروندان در بوستان‌ها خبر داده‌اند، اما همین اخبار باعث به وجود آمدن دغدغه‌هایی تازه در اذهان عمومی شده است که مسئولان می‌توانند با رفع ابهام درباره‌شان پیش از شروع این طرح‌ها، خاطر مردم را مطمئن کنند.

به نظر می‌رسد پلیس می‌تواند با رصد نامحسوس بوستان‌های شهر و حضور بموقع هنگام بروز مشکلاتی برای شهروندان، حس اعتماد را در آنها تقویت کند، به‌گونه‌ای که آنها خیالشان جمع باشد در جایی که کودک و نوجوانشان مشغول تفریح و بازی است، چشمانی تیزبین از آنها مراقبت می‌کند.

نکته دیگر این‌که واقعا بوستان‌های شهر ـ که اتفاقا در سال‌های اخیر برای گسترش آنها تلاش‌ زیادی شده ـ مأمن معتادان و بی‌خانمان‌ها نیست.

باید مسئولان مربوط تدابیری بیندیشند تا این دسته از آسیب‌دیدگان جامعه در کمپ‌ها و اردوگاه‌های خود ساکن شوند و جامعه از امنیت روانی لازم در این خصوص برخوردار باشد.

نکته آخر این‌که حضور پلیس و نیروهای انتظامی در فضاهای سبز و بوستان‌های شهر باید به‌گونه‌ای باشد که حس آرامش و شادی شهروندان در چنین محیط هایی تقویت شود و نیروهای پلیس به برخورد گرم و صمیمی و محترمانه با شهروندان تاکید داشته باشند.

مریم یوشی‌زاده – ‌ گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.