ضرورت‌مقاومسازی‌بافت‌فرسوده‌روستایی‌‌

۳۱فروردین۱۳،

به گزارش نوساز، در این میان آمارها نشان می دهـد، اغلب روستاییان در واحدهای مسکونی قدیمی ساکن می باشند که از استقامت لازم برخوردار نیستند و سبک ساخت و ساز آنها هم، قدیمی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، کارشناسان در این خصوص تاکید دارند، وقوع زلزله های متوالی و قرار گرفتن بخش هایی از کشور بر روی گسل های خطر آفرین و وحشت و اضطراب از پیامدهای سوانح طبیعی، سبب شده مردم شهرها و روستاها درصدد مقاوم سازی و یا بهسازی منازل خود برآیند و مسئولان هم درصدد برآمده اند تا با برنامه ریزی دقیق، منازل مسکونی بویژه روستایی را در مقابل زلزله مقاوم سازی کنند.

کارشناسان و فعالان حوزه مسکن و نظام مهندسی ساختمان، تصریح دارند که بسیاری از روستاییان همکاری های لازم را در خصوص مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود انجام نمی دهند و سعی می کنند تا سلیقه های فردی را بدون اطلاع و آگاهی از اصول کارشناسی مقاوم سازی ساختمان ها به کار گیرند. ضمن این که همکاری نکردن بانک ها و مشکل ضامن از دیگر مشکلات در این خصوص به شمار می آید.

کمبود نیروی ماهر و کاردان در ساختمان سازی، کمبود مصالح استاندارد و با کیفیت در استان ها، بی اطلاعی مردم از حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله از دیگر معضلات فراروی مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی است.

بر اساس این گزارش، رییس گروه برنامه ریزی بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران با تاکید بر این که، مقاوم سازی واحدهای روستایی و حتی شهری هیچ گونه هزینه در ساخت و ساز به شمار نمی آید، بلکه یک نوع حفظ سرمایه است، گفت: در بحث مقاوم سازی باید ساختمان ها به گونه ای ساخته شوند که ضمن کاهش آسیب پذیری آنها، سوانح طبیعی همچون زلزله و یا سیل کمترین اثری بر آنها داشته باشد و حداقل آسیبی که به این گونه ساختمان ها می رسد، این باشد که شاهد تلفات جانی نباشیم.

ˈمحمد علی زمانیˈ با بیان این که، سکونتگاه های شهری و روستایی کشور در برابر سوانحی همچون زلزله آسیب پذیر می باشند، به خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: همیشه بین دو سانحه ای که رخ داده و سانحه ای که احتمال وقوع آن در آینده وجود دارد، قرار داریم که باید از اولی درس و آن را برای پیشگیری از سانحه بعدی به کار گرفت.

وی، سپس بر ضرورت فرهنگسازی به منظور مقاوم سازی واحدهای مسکونی تاکید کرد و اظهار داشت: اقدامات انجام شده در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و سایر مناطق نشان می دهد، اندک توجه به موضوع مقاوم سازی می تواند جلوی بسیاری از آسیب ها را بگیرد.

علی زمانی ادامه داد: در مناطق زلزله شاهد بودیم واحدهایی که مقاوم سازی و با مقاومت های لازم ساخته شده اند، آسیب کمتری دیدند، اما واحدهای همجوار آنها که از این ویژگی برخوردار نبودند، متحمل خسارتهای بسیاری شدند.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم مقاوم سازی و ساخت خانه های مقاوم در مناطق شهری و روستایی، آن را موثرترین راه برای مقابله با آسیب های زلزله برشمرد و گفت: بررسی زلزله های سال های اخیر در مناطق مختلف کشورنشان می دهد که بیشرین خسارت ها مربوط به خانه های بی دوام و کم دوام است.

وی افزود: بررسی ها و تحقیق های صورت گرفته توسط کارشناسان حاکی از آن است که مقاوم سازی خانه های مسکونی بویژه در روستاها می تواند به میزان قابل توجهی خسارتها را در هنگام زلزله کاهش دهد.

رییس گروه برنامه ریزی بازسازی بنیاد مسکن اضافه کرد: در مقاوم سازی لزوما هزینه های بسیاری صرف نمی شود، بلکه دقت بسیاری در ساخت و ساز اعمال می گردد، بنا بر این باید فرهنگسازی برای صنوف اجرایی و تولیدکنندگان مصالح صورت گیرد که اگر مصالح تولید استاندارد نباشد شاید در حد ناچیزی هزینه ها کاهش یابد اما تبعات آن گریبانگیر جان انسان های بی گناه خواهد شد.

وی سپس از نبود نظارت کافی بر ساخت و سازها انتقاد کرد و گفت: در بخش نظارت گاهی اوقات شاهد هستیم که نظارت کافی بر ساخت و سازها صورت نمی گیرد و نظارت ها صرف جنبه کنترلی دارد، در حالی که نظارت باید ضمن کنترل با هدایت همراه باشد.

علی زمانی افزود: ناظران فنی ضمن نظارت باید کمک کنند تا مشکلات ساخت و ساز بر طرف شود و تا حصول از رفع مشکلات به نظارت خود ادامه دهند.

وی در ادامه جلوگیری از ارایه و تولید مصالح بی کیفیت و غیراستاندارد مانند شن، ماسه، بلوک و آجر، افزایش زمان و کیفیت آموزش اصول ساختمان سازی به مردم و مجریان، اختصاص اعتبار به بنیاد جهت اطلاع رسانی مردم از عواقب حوادث غیرمترقبه با برگزاری کلاس های آموزشی و نشر بروشور، بنر و برگزاری همایش از جمله راهکارهای تسریع طرح بازسازی و مقاوم سازی و افزایش کیفیت بافت های روستایی است.

وی مقررات موجود در بحث ساخت و سازهای مقاوم را کافی و مناسب دانست و گفت: این مقررات در کشور وجود دارد، اما اجرای آنها باید هر چه سریعتر مورد تاکید سازندگان و مجریان ساخت واحدهای مسکونی قرار گیرد.

علی زمانی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه در کشور دانش و توان فنی برای ساخت یک واحد مسکونی مقاوم در برابر زلزله وجود دارد، اما متاسفانه این دانش و توان در عمل به کار گرفته نمی شود که مسئولان باید در این خصوص با تدوین یک برنامه مدون، به فرهنگسازی بپردازند.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.