ضرورت‌های راه‌اندازی رادیو گردشگری

جام جم آنلاین: هم به دلیل رشد امکانات مالی و بالا رفتن سطح رفاه عمومی در جامعه و هم توسعه شبکه‌های ارتباط و افزایش خودروهای شخصی در کنار تغییر و تحولاتی که در حوزه اجتماعی و سبک زندگی مردم رخ داده، گردشگری و مسافرت و تفریح بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و در واقع در حال حاضر مردم از امکان و فرصت بیشتری برای تجربه گردشگری برخوردار شده‌اند.

بدیهی است گردشگری امروز به اطلاعات و آگاهی از وضع راه‌ها و چگونگی آب‌و‌هوا و اطلاع داشتن درباره امکانات رفاهی و تفریحی در شهرها و مناطق مختلف نیازمند است.

داشتن این اطلاعات کمک می‌کند تا مردم حق انتخاب بیشتر و بهتری برای تصمیم‌گیری خود در سفر داشته و از اطلاعات و امکانات لازم در این زمینه برخوردار باشند.

قطعا یکی از بهترین راه‌ها برای تامین این نیاز رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی هستند که می‌توانند نیازهای گردشگری لازم برای مسافران را فراهم کرده و در اختیار آنان قرار دهند.

چند روز پیش معاون رییس سازمان صدا و سیما در امور صدا از آمادگی این معاونت برای راه‌اندازی رادیو گردشگری خبر داد و گفت: زیرساخت‌های فنی مورد نیاز برای راه‌اندازی یک شبکه رادیویی جدید آماده است.

البته راه‌اندازی این شبکه رادیویی مشروط به این است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دیگر نهادهای مرتبط با صنعت گردشگری همکاری لازم را با رادیو داشته باشند و در واقع تاسیس این شبکه مستلزم یک همکاری بین بخشی است و همه سازمان‌ها و نهادهایی که به نوعی با مساله گردشگری در ارتباط هستند می‌توانند با همکاری و حمایت این شبکه به رونق صنعت گردشگری کمک کنند و این خدمات متقابل بین رادیو و سازمان‌های مرتبط گردشگری بیش از هرچیز به رونق سفر و علمی کردن آن در جامعه کمک کرده و گردشگری را از یک تفریح و تفرج صرف به یک تجربه فرهنگی جذاب و مفید بدل می‌سازد.

ضرورت رادیو گردشگری را ازابعاد مختلف اجتماعی ـ فرهنگی می‌توان بررسی کرد و صرفا منافع اقتصادی، تاسیس این شبکه را ضروری نمی‌سازد.

واقعیت این است که ما در کشورمان به مناسبت‌های مختلف تعطیلی داریم که مهم‌ترین آنها تعطیلات نوروزی و تابستانی است که مردم از این فرصت‌ها نیز برای مسافرت‌های نزدیک و درونشهری استفاده می‌کنند راه‌اندازی شبکه‌ای برای اطلاع‌رسانی مسافران ضروری به نظر می‌رسد.

از طرف دیگر معرفی مکان‌های تاریخی و فرهنگی و آثاری از میراث تمدنی که بسیاری از آنها برای مردم خودمان ناشناخته هستند از جمله موارد مهمی است که رادیو گردشگری می‌تواند به آن پاسخ دهد. مثلا فکر کنید که در شهر اصفهان یا شیراز هستید و رادیوی اتومبیل شما روشن است.

وقتی برنامه‌های مختلف این رسانه درباره شهر مسافرتی شما اطلاعات و آگاهی‌بخشی کرده و درباره اماکن دیدنی و تاریخی یا خود شهر و تاریخچه آن اطلاعاتی به شما می‌دهد هم از سفر خود لذت بیشتری می‌برید و هم از امکانات گردشگری آن شهر بیشتر و بهتر استفاده می‌کنید.

رادیو گردشگری می‌تواند ظرفیت‌های توریستی مناطق مختلف ایران را بالفعل کرده و به تبلیغ و ترویج آن بپردازد.

یکی دیگر از کارکردهای رادیو گردشگری اطلاعات مربوط به آب و هوا و راه‌های کشور است که شاید هیچ ابزار ارتباطی دیگری به اندازه رادیو نتواند آخرین وضعیت جوی کشور را در زمان‌ها و مکان‌های مختلف به مردم منتقل کند. البته این فقط رادیو نیست که خدماتی در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌دهد.

رسانه‌های جمعی معاصر به واسطه ارتباطات دوسویه‌ای که از طریق تکنولوژی‌های نوین به دست می‌آوردند از مخاطبان خود نیز تاثیر می‌پذیرند. رادیو گردشگری می‌تواند این فرصت را در اختیار مردم همه مناطق، شهر و روستاهای ایران قرار دهد تا درباره مکان تفریحی و تاریخی خود تبلیغ کرده و اطلاعات لازم را در اختیار آنان بگذارد و از این طریق به جذب توریست بپردازند.

ظرفیت‌های اقتصادی زیادی در صنعت گردشگری کشور وجود دارد که رادیو گردشگری با تزریق اطلاعات و دانش کافی در این چرخه می‌تواند رگه‌ها و جریان سیار این صنعت را به گردش درآورده و رونق ببخشد.

علاقه به سرزمین مادری و قومیت و محله‌ای که به دنیا آمدیم در همه ما وجود دارد و دوست داریم تا دیگران نیز از شهر و دیار ما حرف بزنند و به آنجا سفر کنند. این هدف با تاسیس رادیو گردشگری محقق خواهد شد.

یکی از خاصیت‌های مهم این رادیو می‌تواند خود سفر با رادیو و در واقع گردشگری با صدا باشد. بدین معنی که نشستن پای رادیو و شنیدن برنامه‌های جذاب درباره سفر و انواع شهر و دیار و نقاط دیدنی و شنیدنی سرزمین کهن ایران می‌تواند تجربه یک سفر مجازی را برای شنوندگان فراهم کند تا روی موج رادیو به گردشگری بپردازند.

از حیث روانشناسی نیز شنیدن درباره جاذبه‌های طبیعی و شهری از نقاط مختلف ایران می‌تواند انگیزه و میل به سفر را در شنوندگان برانگیخته و آنها بنابرآن ضرب‌المثل: شنیدن کی بود مانند دیدن برای تماشای آنچه که شنیده‌اند اقدام کنند.

از این طریق رادیو گردشگری می‌تواند به ایجاد انگیزه گردشگری و میل به مسافرت را در مخاطبانش برانگیزد و همچون یک شاهراه کلیدی برای رونق صنعت گردشگری در کشوری باشد که قطعا نقاط دیدنی و شنیدنی زیادی برای تفریح و تفرج دارد.

jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.