ضرورت انجام پژوهش‌های کیفرشناسانه و راه حل محور

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

رئیس سازمان درجمع دبیران شورای تحقیقات با تبیین اهمیت وجایگاه پژوهش، ماهیت آن و اهداف و جهت‌گیری پژوهش، بر انجام تحقیقات و پژوهش‌های مبتنی بر مبانی نوین کیفر شناسی، راه حل محور تاکید کرد.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، «غلامحسین اسماعیلی»  رئیس سازمان زندان‌های کشور درجمع دبیران شورای تحقیقات با تبیین اهمیت وجایگاه پژوهش، ماهیت آن و اهداف و جهتگیری پژوهش، بر انجام تحقیقات و پژوهش‌های مبتنی بر مبانی نوین کیفر شناسی، راه حل محور تاکید کرد و افزود که نتایج تحقیقات باید موجب بهینه سازی اداره امور شود و کاربرد عملی برای سازمان داشته باشد
رئیس سازمان با تبریک هفته پژوهش با استناد به آیات قرآنی ۷۸ و ۷۹ سوره نحل گفت در این آیات خداوند ابزار شناخت را در اختیار بشر برای پژوهش قرار داده است، اشاره کرد و نکاتی درخصوص اهمیت پژوهش، ماهیت تحقیقات، اهداف تحقیق و جهت‌گیری تحقیق در سازمان نکاتی را بیان کرد.

اسماعیلی گفت: زندگی بشر بدون پژوهش و دستاوردهای آن پوچ و بی معناست.

وی تکامل جامعه بشری و ادامه حیات بشر را در گرو دستاوردهای پژوهشی دانست.

رئیس سازمان با اشاره به آیات قرآنی  افزود: خدای متعال به عنوان آفریدگار، زندگی بشر را مبتنی بر تحقیق و بررسی قرار داده است و با ابزاری مانند گوش و چشم و دل و همچنین از طریق فرستادگان و هادیان، ائمه، کتاب و کلام حضرت حق،  که در اختیار انسان قرار داده است، برای اینکه بشر بتواند بررسی و پژوهش کند.

رئیس سازمان زندان‌ها درخصوص ماهیت تحقیقات گفت: که باید پژوهش به منظور دست یافتن به اطلاعات موجود و یا اطلاعاتی که مورد نیاز است، مبتنی باشد تا تولید علم صورت پذیرد،  که این از طریق پژوهش دست یافتنی است.

اسماعیلی سه هدف را در تحقیق ترسیم کرد و گفت: یکی از اهداف تحقیق، این است که بوسیله تحقیق عملکرد فعلی را ارزیابی کنیم که آیا عملکرد ما در مسیر صواب است یا خطا؟

 وی گفت: پژوهش می‌تواند به ما بگوید و این امکان را فراهم می‌آورد که عملکردمان را از حیث صواب و خطا بودن ارزیابی کنیم، دوم اینکه، برای بهبود ارتقا و تکامل چه کارهای جدیدی  باید انجام بدهیم و سوم در مسیر حرکت و کارمان با مشکلاتی مواجه هستیم، پژوهش‌ها باید بگوید راه حل مشکل  و بر طرف کردن موانع چیست ؟ راه حل‌ها باید از دل پژوهش‌ها بیرون بیاید و در ارزیابی‌ها هم امتیاز بدهیم.

وی با اشاره به پژوهش‌های انجام شده درسازمان با اشاره به ماده ۱۹ آیین نامه سازمان گفت:بر اساس آیین نامه، پژوهش در برنامه کاری سازمان قرار دارد و بعلاوه جهت گیری آن هم مشخص شده است، که کلیه پژوهشها باید مبتنی بر مطالعات و تحقیقات کیفر شناسانه باشد.

 وی افزود: باید ببینیم که تا چه اندازه تحقیقات انجام شده با این آئین نامه سازگاری و همخوانی دارد ودر این راستا بازنگری کنیم.

اسماعیلی با انتقاد از برخی پژوهشهای انجام شده، گفت: پژوهش نباید اکتفا به بیان مشکل باشدکه همگان از آن آگاهیم، چرا که ما نیازمند پژوهش‌هایی هستیم که منتج به ارائه راه حل گردد.

اسماعیلی در پایان  افزود: تبصره ماده ۱۹ آئین نامه تکلیف است ، چرا که اشاره به کلیه پژوهش‌ها شده و باید همساز با مبانی نوین کیفرشناسی باشد و نتیجه آن برای سازمان و بهینه سازی اداره امور کار برد عملی داشته باشد، بطوریکه دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان براساس نتایج پژوهش‌ها تهیه و تنظیم شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.