ضرورت ایجاد بیمه‌نامه مستقل زلزله

۰۵اردیبهشت،

کاهش ریسک و خسارت‌های ناشی از زلزله مستلزم همکاری دو بخش دولتی و خصوصی از طریق ایجاد بیمه‌نامه‌های مستقل زلزله است.

 به گزارش consbank، به نقل از فارس، پژوهشکده بیمه با انتشار یافتن نتایج طرح پژوهشی تدوین بیمه‌نامه زلزله به ارائه مدل کاربردی در بررسی نقش بیمه در بهبود کیفیت ساختمان پرداخته است و نکات حائز اهمیتی را در زمینه بیمه زلزله مورد تاکید قرار می‌دهد.

در این طرح پژوهشی آمده است: با وجود زلزله‌های متعدد متاسفانه در کشور بیمه‌نامه‌های مستقل زلزله وجود ندارد و آنچه هم‌اکنون در شرکت‌های بیمه به عنوان بیمه زلزله ارائه می‌شود، به صورت زیرمجموعه‌ای از بیمه آتش‌سوزی است که تنها نامی از این نوع بیمه را به همراه دارد.

این پژوهش تصریح می‌کند: در حال حاضر فرآیند بازسازی خسارت‌ ناشی از زلزله به دولت انتقال یافته است و مردم آن را جزء وظایف لاینفک دولت تلقی می‌کنند و این امر سبب شده است که دولت به یک بیمه‌گر مجانی برای موضوع پر ریسک زلزله تبدیل شود.

در این طرح پژوهشی ضرورت ایجاد انواع بیمه‌نامه‌ زلزله متناسب با نیاز جامعه و سطح پذیرش عمومی برای کاهش ریسک و خسارت ناشی از زلزله ارائه شده است.

نتایج این طرح پژوهشی که پرسشنامه آن در سطح تهران توزیع و جمع‌آوری شده، حاکی است که ۵۱٫۵ درصد شهروندان تهرانی معتقدند که دولت کلیه خسارت‌های زلزله را جبران کند.

حدود ۳۵٫۶۳ درصد از شهروندان تهرانی معتقدند که دولت باید نقش اساسی در جبران خسارت‌های زلزله داشته باشد و مردم نیز باید بخشی از این خسارت‌ها را بپذیرند.

تنها ۴ درصد از شهروندان تهرانی معتقدند که مردم خود باید نقشی اساسی در جبران خسارت‌های زلزله داشته باشند و دولت باید فقط بخش اندکی از این خسارت‌ها را بپذیرد.

این در حالی است که ۸٫۸۸ درصد از شهروندان تهرانی معتقدند که وظیفه مردم است که به تنهایی خسارت‌های زلزله را تحمل کنند و نیازی به دخالت دولت نیست.

همین مسئله سبب شده که بیمه زلزله به عنوان یک بیمه مجزا در بازار بیمه مطرح نشود.

با این وجود نباید لزوم نقش تلاش‌ اشخاص جامعه در زمینه کاهش ریسک و همچنین آینده نگری برای بازسازی‌های پس از آن را نادیده گرفت.

نتایج این طرح پژوهشی در دوازدهمین شماره نشریه گزارش موردی توسط مرتضی بسطامی، با تاکید بر تجربه کشورهای مختلف و تمرکز بر شرایط خاص ایران برای بررسی نقش بیمه در بهبود کیفیت ساختمان در ایران انتشار یافته است.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.