ضرورت بومی‌سازی دانش و پژوهش در کشور

۰۸اردیبهشت،

davoud ghahrdar-18-7.jpg

ولایتی با بیان اینکه مقام استاد در تمدن ایرانی و اسلامی نقش بسیار مهمی دارد، گفت: شهید مطهری با توجه به نیازی که برای پیوند در زمینه دانشگاه و حوزه احساس کرد به دانشگاه آمد و تعامل خوبی را بین این دو حوزه ایجاد کرد، اگرچه خود به هیچ وجه نیازی برای ورود به دانشگاه نداشت.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی اکبر ولایتی رییس بیمارستان مسیح دانشوری در هشتمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، با بیان اینکه یکی از زیان‌های بسیار مهمی که متحمل شدیم جدایی حوزه از دانشگاه بود، اظهارکرد: نقش شهیدمطهری در این زمینه ایجاد پلی بود تا این جدایی را از بین ببرد و پیوند عمیقی را بین این دو حوزه به وجود بیاورد.

وی با اشاره به لزوم بومی‌سازی دانش و پژوهش در کشور، ادامه داد: شاید بعضی پژوهش و علم را متفاوت ببینند، اما این تفاوت در جهانبینی انسان‌ها است و بسته به این است که انسان را حیوان ناطق یا اشرف مخلوقات در نظر بگیریم.

باید علوم انسانی جهان‌بینی ایرانی و اسلامی جایگزین جهان‌بینی فرنگی شود

رییس بیمارستان مسیح دانشوری افزود: انسان در دین مبین اسلام به عنوان اشرف مخلوقات معرفی می‌شود، اما دیدگاه‌های غربی انسان را حیوان ناطق می‌داند و با مطرح شدن تئوری داروین حتی جایگاه انسان را نازل‌تر نیز می‌کند، بنابراین باید در علوم انسانی جهان‌بینی ایرانی و اسلامی جایگزین جهان‌بینی فرنگی شود، زیرا این حوزه دارای موضوع واحد اما دیدگاه‌های متفاوتی است.

ولایتی با اشاره به نقش ارزشمند شهید مطهری در ورود به حوزه دانشگاه و حکمت عمیق آن، گفت: آنچه که مهم است است این است که بر اساس حکمت ایرانی و اسلامی دانش را در همه حوزه‌ها هم یاد بگیریم و هم آموزش دهیم.

رییس بیمارستان مسیح دانشوری در پایان خاطرنشان کرد: کارهای پژوهشی در سال‌های اخیر و تحول در نظام پژوهشی و آموزشی بسیار ارزشمند بوده است و نشان می‌دهد دانشجویان به این سمت سوق داده شده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.