ضرورت تامین نیاز سالانه مسکن برای جلوگیری از افزایش قیمت

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/دبیر انجمن انبوه‌سازان تاکید کرد: با توجه به نیاز سالانه کشور به ۱٫۵ میلیون واحد مسکونی، باید ساخت و سازها افزایش یابد در غیر این صورت نیاز مسکن انباشته می‌شود و تبعات خود را در افزایش ناگهانی قیمت‌ها نشان می‌دهد.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) مجتبی بیگدلی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به تاثیر آزادسازی معاملات مسکن مهر بر بازار مسکن کشور، اظهار کرد: پیش از این نیز این واحدهای مسکونی خرید و فروش می‌شدند.

وی افزود: به سبب اینکه این واحدهای مسکونی پیشتر به صورت وکالتی و قولنامه‌ای خرید و فروش می‌شد اکنون نیز تاثیری در قیمت‌گذاری مسکن در بازار آزاد ندارد.

به گفته بیگدلی قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل دیگری افزایش یا کاهش می‌یابد و آزادسازی معاملات مسکن مهر تاثیری بر افزایش یا کاهش قیمت‌ها ندارد.

وی با اشاره به چرخه افتادن دو میلیون واحد مسکن مهر به بازار اقتصادی مسکن اظهار کرد: این دو میلیون واحد مسکونی مهر پس از تحویل هریک از واحدها وارد چرخه اقتصادی شده‌اند اما آنچه بیش از این مهم است نیاز سالانه کشور به ۱٫۵ میلیون واحد مسکونی است.

 

دبیر انجمن انبوه سازان افزود: سالانه به ۱٫۵ میلیون واحد مسکونی نیاز است و باید ساخت و سازها افزایش یابد در غیر این صورت نیاز مسکن انباشته می‌شود و تبعات خود را در افزایش ناگهانی قیمت‌ها نشان می‌دهد.

وی معتقد است: در حال حاضر بیان طرح‌های مسکن و طرح‌هایی همچون مالیات بر خانه‌های خالی دردی از کمبود مسکن دوا نمی‌کند و باید راهکارهای اساسی در این باره در نظر گرفته شود.

به گفته بیگدلی باید با افزایش ساخت و ساز از ورود سونامی مسکن به کشور جلوگیری کنیم چراکه با تامین بودن نیاز مسکن و افزایش ساخت و ساز، قیمت‌ها نیز کنترل می‌شوند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان معتقد است: انبوه‌سازان محکوم به تولید می باشند و باید به نسبت نیاز بازار مسکن تولید کنند اما صرف گفتن وجود طرح‌هایی همچون مسکن اجتماعی و … برای نیاز مسکن موثر نیست بلکه باید این برنامه‌ها اجرایی و تاثیرگذار باشند.

چندی پیش وزیر راه و شهرسازی از آزادسازی معاملات مسکن مهر خبر داد و گفت که به زودی بخشنامه آزادسازی معاملات مسکن مهر به شهرهای تازه ابلاغ می‌شود که کارشناسان و مسئولان مسکن معتقدند آزادسازی معاملات مسکن مهر حق متقاضیان است اما باید پیش از اجرا، ساز و کار اداری و قانونی آن فراهم شود.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.