ضرورت تغییر الگوی مصرف در رمضان

جام جم آنلاین: حال که در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم، نخستین نکته‌ای که فارغ از تمام ویژگی‌های معنوی این ماه به ذهن خطور می‌کند، صرفه‌جویی است؛ فضیلتی اخلاقی که در شرع اسلام هم بدان تاکید شده، اما به نظر می‌رسد این فضیلت بزرگ اخلاقی طی سالیان اخیر چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و رونق یافتن مصرف‌گرایی و سفره‌های مجلس افطار گاهی انسان را از فلسفه اصلی رمضان دور می‌کند.

ماه مبارک رمضان این فرصت را به انسان می‌دهد تا افزون بر تقویت اراده و ایستادگی در برابر امیال درونی، در رفتار و گفتار تغییراتی نیز ایجاد شود و حتی از هزینه‌های بیهوده نیز بپرهیزد.

متاسفانه در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود الگوی اصلی رمضان که همان صرفه‌جویی و امساک است در برخی زمینه‌ها نادیده گرفته می‌شود و تبدیل به یک الگوی اصلی اقتصادی شده است؛ الگویی که دولتمردان را هر سال به برنامه‌ریزی‌های اساسی وامی‌دارد.

به طوری که هر سال با فرارسیدن ماه رمضان دغدغه و نگرانی مسوولان، تامین مایحتاج عمومی از جمله گوشت، مرغ و سایر کالاهای اساسی است و این خود مردم را به مصرف بیشتر وامی‌دارد و این الگو نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر برای تغییر دارد، زیرا گاهی افراد حرص بیشتر برای خرید بیشتر می‌زنند تا بتوانند این ماه را با آسودگی بیشتر از نظر تامین خوراکی‌ها سپری کنند، در حالی که ما در رمضان روزه می‌گیریم تا از رنج گرسنگی آگاه شویم و برای مدت کمی هم که شده درد فقرا و محرومان را درک کنیم.

درک این رنج و مشکلات گرسنگان و فقرا ما را به سمت کمک و دست گیری هدایت می‌کند، ما اگر این ماه را تجملاتی‌تر از ماه‌های دیگر سپری کنیم، چیزی به نام درک محرومان را هرگز نخواهیم داشت.

آنچه امروز بر مصرف‌گرایی دامن می‌زند، زیاده‌خواهی و قانع نبودن به دارایی‌های خود و رشد فرهنگ تجمل‌گرایی و چشم و همچشمی است که گاهی این تجمل‌گرایی را در سفره‌های رمضان نیز می‌توان یافت.

در حالی که روحیه قناعت و صرفه‌جویی و قانع بودن از مولفه‌های اصلی رمضان به شمار می‌رود، صف‌های طولانی برای خرید، کمی انسان را به تفکر وامی‌دارد و نهادهای فرهنگی باید مردم را تشویق و ترغیب کنند که ماه رمضان، ماه دعوت به ساده‌زیستی است و با تبلیغ ساده‌زیستی می‌توان جلوی بسیاری از مشکلات را گرفت، زیرا گاهی رقابت برای پهن کردن سفره‌های رنگین‌تر، انسان را به مشقت و دشواری می‌اندازد و اینها هیچ‌یک با فضیلت اصلی رمضان سازگاری ندارد.

ساده‌زیستی و سفره‌های ساده را تبلیغ کنیم تا به گرفتاری‌هایی که هر سال جامعه برای تامین مایحتاج آن روبه‌رو می‌شود، دچار نشویم.

زیبا اسماعیلی – گروه اقتصاد


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.