ضرورت حل مشکل توزیع کتاب/ نقش نمایشگاه ها همچنان پررنگ است

۳۱فروردین۱۳،

حسین صفری، کارشناس نمایشگاه کتاب در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که تشویق مردم به مطالعه و کتابخوانی همواره به عنوان یک موضوع مهم مور توجه قرار گرفته است، افزود: بی شک یکی از اقدامات موثر در این خصوص ایجاد شرایط و تسهیلات جهت دسترسی آسان به کتاب است. 
وی گفت: فراهم آوردن شرایط مناسب جهت دسترسی آسان و قرار دادن این کالای فرهنگی در معرض دید عموم بر اهمیت و ضرورت و توجه ویژه به نحوه توزیع کتاب بیش از پیش می افزاید. 
این کارشناس نمایشگاه کتاب با تاکید بر این که نقص در توزیع کتاب از مشکلات مهم در حوزه نشر است که از دیرباز نیز مطرح شده است، ادامه داد: دپوی کتاب در انبارها، چاپ کتاب با تیراژ حداقلی و … مسائلی است که اکنون گریبانگیر حوزه نشر شده و گویای فاصله جدی بین جریان نشر و سیستم توزیع می باشد. 
صفری اظهار داشت: در صورت ایجاد شبکه ملی توزیع کتاب که لازمه آن حمایت و همراهی جدی ناشران است می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. 
وی به این که شبکه توزیع به محوریت بخش خصوصی و خود ناشران سرانجام خوشی خواهد داشت ، تصریح کرد: از این رو بعید به نظر می رسد ورود مراکز دولتی به این مقوله بتواند راهگشا باشد. 
به گفته صفری، باید قبول کنیم که موضوع توزیع کتاب دیگر به شکل رایج ( سنتی) جوابگو نیست و می بایست بر اساس روش های تازه به انجام برسد. 
وی افزود: نیازسنجی و توجه به علاقه مخاطب و اطلاع رسانی مناسب از جمله مواردی است که سبب می گردد فاصله زمانی تا توزیع کتاب به حداقل برسد که این مهم بایستی قبل از چاپ کتاب کارشناسی شود.
 این کارشناس نمایشگاه کتاب ادامه داد: البته برگزاری نمایشگاه های استانی و بین المللی کتاب را نباید در این زمینه نادیده گرفت زیرا یکی از اهداف نمایشگاه ها کمک به توزیع کتاب است که انصافاً نقش خود را به درستی ایفا کرده است و ویترین مناسبی برای کتاب است. 
صفری توزیع شبکه ای کتاب به صورت گسترده و فراگیر را سبب افزایش سرانه مطالعه و افزایش شمارگان کتاب دانست و اظهار داشت: در صورت اطلاع رسانی و معرفی به موقع به مخاطب کتاب با اقبال بیشتری روبرو می گردد. 
وی تصریح کرد: عمده فعالیت های ناشر به جز چاپ و تولید کتاب می بایست به بازاریابی و توجه به نیاز مخاطب متمرکز گردد. 
این کارشناس نمایشگاه کتاب خاطر نشان کرد: این مهم در بازدید مقام معظم رهبری در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در تاریخ هفدهم اردیبهشت سال قبل توسط معظم مورد تاکید قرار گرفت” یکی از کارهای ضروری در چرخه تولید و عرضه کتاب، ساماندهی توزیع و ایجاد فروشگاه های زنجیره ای کتاب است./ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.