ضرورت نگاه بین‌المللی به بخش کشاورزی/آموزش‌های مهارتی و فنی راهگشای معضل بیکاری

۲۹ آبان ،

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر ضرورت نگاه بین‌المللی به بخش کشاورزی ایران تاکید کرد و گفت:‌ گسترش آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای می‌تواند راهگشای معضل بیکاری و زمینه ساز اشتغال پایدار در کشور باشد.

به گزارش تفسیری خبرنگار تعاون و اشتغال خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کوروش پرند در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین این سازمان و نظام صنفی کشاورزی کشور اظهار کرد: از دو سال قبل ماموریتی که در جهت برطرف کردن بیکاری و اشتغالزایی به ما داده شد، این بود که در حوزه آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای برنامه‌ریزی اساسی و مدونی داشته باشیم. بر این اساس نظام جامع مهارت و فن‌آوری را طراحی کردیم که مشتمل بر سه بخش نظام صلاحیت حرفه‌ای، نظام آموزش مهارت و فن‌آوری و نظام احراز شرایط اشتغال است.

وی گفت: اعتقاد داریم که اگر نظام صلاحیت حرفه‌ای به شکل مطلوبی اجرا شود، راهگشای مشکل بیکاری در کشور خواهد بود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اجرای نظام آموزش مهارت فن‌آوری اظهار کرد: یکی از برکات این نظام دوره‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی است که براساس آن چندین پودمان مرتبط با هم تجمیع و در نهایت به اخذ مدرک منجر می‌شود.

پرند به سند راهبردی این سازمان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: براساس سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، نظام جامع مهارت و فن‌آوری و مواد ۲۱، ۸۰ و ۱۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه سند راهبردی سازمان طراحی شده است که شامل هشت راهبرد، ۲۷ مهارت و ۲۵۰ برنامه است و تمام برنامه‌ریزی‌های سازمان از ابتدای سال ۹۱ تاکنون براساس این سند راهبردی دنبال می‌شود.

وی توسعه و ارتقای آموزش‌های مهارتی را یکی از راهبردهای پیش بینی شده در سند مذکور عنوان کرد و گفت: در طراحی و استقرار الگوهای آموزش مهارتی از این راهبرد بهره گرفته‌ایم و تلاش کرده‌ایم تا با رویکرد تقاضا محوری و مبتنی بر محیط کار از الگوهای مختلفی در این جریان استفاده کنیم.

به گفته رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، آموزش‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در سه حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی و دو بخش دولتی و خصوصی داده می‌شود که در بخش دولتی ۷۰۰ آموزشگاه ثابت و در بخش خصوصی ۱۱ هزار آموزشگاه فعال مشغول فعالیت می باشند.

معاون وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در ادامه این مراسم به تبیین اهداف تفاهم نامه همکاری با نظام صنفی کشاورزی پرداخت و گفت: با توجه به این که در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی هستیم و از طرفی در شرایط تحریم و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی قرار داریم، به این نتیجه رسیده‌ایم که سازمان باید از مدل تازهی برای آموزش‌های خود طراحی کند و این مدل به گونه‌ای تعمیم یافته که آموزش به علاوه تولید به علاوه فروش را شامل می‌شود.

پرند گفت: در حال حاضر محور کاری سازمان بر این مدل استوار گشته و مدل مذکور را به گونه‌ای تکمیل کردیم تا هر سه حلقه را پوشش بدهد و درصددیم تا این مدل را در بخش‌های صنعت و خدمات و کشاورزی دنبال کنیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: به سبب تفاهم نامه آموزش‌های لازم را به مربیان می‌دهیم و مربیان تربیت شده نیز آموزش‌های شبکه‌ای را در روستاها و نقاط مورد نظر ارائه می‌کند. سپس با اختصاص مواد اولیه به کشاورزان تولید محصول آغاز می‌شود و درنهایت با تشکیل تعاونی‌های تامین نیاز و همراهی و مساعدت شهرداری‌ها قسمت فروش و عرضه محصولات کشاورزی اتفاق می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: مدل آموزش + تولید + فروش می‌تواند دایره گسترده‌ای از زمینه‌های کشاورزی را دربربگیرد و کشاورزان در پرورش زنبور عسل یا کرم ابریشم و تولید زعفران ضمن برخورداری از آموزش‌های مهارتی با کمترین بها‌ای تولید محصول کند و درآمدزایی داشته باشد.

پرند افزود: در کشورهای سوئیس و چین پروژه‌های بزرگ براساس این مدل به پروژه‌های کوچکتر تقسیم می‌شود و درنهایت محصولات تولیدی توسط شبکه تعاونی‌ها به فروش می‌رسد و سود میان اعضاء تقسیم می‌شود.

به گزارش تفسیری ایسنا، معاون وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در عین حال با اشاره به مسافرت اخیر خود به کشورهای آفریقایی از جمله تانزانیا و بروندی اظهار کرد: علیرغم تصوری که از کشورهای آفریقایی به عنوان کشورهای محروم و فقیر و حاوی سرزمین‌های خشک و بایر وجود دارد، این کشورها از پتانسیل‌های بالای کشاورزی و زمین‌های مستعد کشاورزی برخوردارند به نحوی که بروندی ۱۰ برابر استان‌های شمالی ما سرسبز است و فضای بکر و منابع غنی کشاورزی و نیروی انسانی ارزان قیمتی دارد که می‌توانیم در برنامه‌های بلندمدت خود به این کشورها توجه کنیم.

پرند با تاکید بر ضرورت نگاه بین‌المللی به بخش کشاورزی ایران، گفت: فضای آماده و منحصر به فرد کشورهای آفریقایی می‌تواند زمینه عرضه و توزیع محصولات کشاورزی را فراهم کند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند در بحث تربیت مربی برای کشورهای اسلام آموزش‌های کشاورزی را هم در کنار آموزش‌های صنعتی و فرهنگی ارائه کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.