ضرورت های استفاده از برچسب مصرف انرژی ساختمان در ایران

دوشنبه ۱۵آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

مدیرعامل شرکت بهینه‌‌سازی مصرف سوخت با اشاره به نهایی شدن مراحل تدوین برچسب انرژی برای ساختمان‌ها گفت :فاصله شدت مصرف انرژی از رتبه A تا G به خوبی در این برچسب‌ها مشخص شده است.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادیممتازنیوز، عباس کاظمی در گفتگو با رادیو اقتصاد اظهار داشت: میانگین مصرف سوخت در ساختمان‌های ایرانی ۵۰۰ کیلووات ساعت در هر مترمربع است و با اجرایی شدن طرح برچسب انرژی ، شهروندان معیار مناسبی برای انتخاب واحد مسکونی خواهند داشت و انگیزه ها برای بهینه سازی مصرف بیشتر خواهد شد.

وی اعلام نمود : استفاده از این برچسب‌ها برای ساختمان‌های دولتی از سال آینده اجباری می شود که رفتار انرژی اختمان‌ها را نشان می دهد.

کاظمی گفت : با نصب این برچسب‌ها ، فردی که قصد اجاره یا خرید یک واحد مسکونی را دارد ، از میزان مصرف انرژی آن واحد آگاهی می یابد و در بازار مسکن (خرید و فروش و اجاره)  هم تاثیر گذار است.

وی گفت : برچسب انرژی ساختمان‌ها شبیه به برچسب انرژی کالاها طراحی شده و از A تا G نشانه‌‌گذاری شده است.

کاظمی ، مصرف انرژی را در ساختمان‌هایی که رتبه A دارد، ۹۰ کیلووات ساعت در هر مترمربع اعلام نمود و افزود: این رقم برای ساختمان‌هایی که رتبه G دارد ، ۴۰۰ کیلووات ساعت در هر مترمربع است که در تهران بهترین ساختمان ها تا ۵۰۰ کیلووات ساعت مصرف می نمایند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌‌سازی مصرف سوخت افزود : در بسیاری از کشورهای اروپایی روشی مشابه با برچسب انرژی ساختمان پیاده‌سازی شده که شدت مصرف انرژی را به ۳۰ کیلووات ساعت در مترمربع کاهش داده است.

کاظمی پیش از این هم با تاکید بر این که در دنیای امروز و عصر فناوری با توجه به روند رو به رشد جمعیت جهان وافزایش سطح رفاه جوامع که در بسیاری موارد منجر به افزایش یا ایجاد مصارف جدید انرژی می‌شود، گفته است :  تأمین انرژی مورد نیاز به نحوی که با توسعه پایدار هماهنگ باشد، از مهم‌ترین اولویت هاست.

مدیر عامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت افزود : نیاز انرژی جهان در صورت ادامه روند فعلی، از ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیون تن معادل نفت خام در سال ۲۰۰۵، به بیش از ۲۷ هزار و ۳۰۰ میلیون تن در سال ۲۱۰۰ خواهد رسید.

 این در حالی است که دمای متوسط کره زمین که در طول ۱۴۰ سال قبل تنها حدود یک درجه سانتیگراد افزایش یافته است، با ادامه این روند تا ۵٫۸ درجه افزایش خواهد یافت که در این صورت حیات موجودات روی کره زمین به شدت به مخاطره خواهد افتاد.

وی اظهار داشت :برای پیشگیری از این روند باید فعالیت های بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش سهم انرژی‌های تجدید‌پذیر در تأمین انرژی جهان مورد توجه و برنامه ریزی باشد.

کاظمی گفت : در کنار موضوع تغییرات آب‌ و هوا که در حال حاضر به مهم‌ترین دغدغه و نگرانی در سطح جهان تبدیل شده است و کشور ما هم نگرانی بیشتری وجود دارد ، به ‌عنوان نمونه نرخ رشد مصرف حامل‌های انرژی طی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۶ در جهان حدود ۲ ‌درصد و در ایران ۶٫۳ درصد بوده ‌است.

در این مدت ، نرخ رشد مصرف حامل‌های انرژی در ایران بیش از سه برابر مقدار جهانی آن بوده است. شدت مصرف انرژی نیز که به‌عنوان شاخص سنجش کارایی انرژی در کشورهای مختلف شناخته می‌شود، در ایران با مقدار ۹۰۷ تن معادل نفت خام به ازای یک‌میلیون دلار تولید ناخالص داخلی، بیش از چهار برابر متوسط جهانی آن بوده است.

وی تصریح نمود : شاخص شدت انرژی که در اغلب کشورها، روند کاهشی یا حداقل ثابت داشته، در ایران با روند افزایشی روبرو بوده است و با ادامه روند فعلی رشد مصرف انرژی در داخل کشور ، درافق سند چشم‌انداز (۱۴۰۴)، ایران مزیت نسبی درآمدهای سرشار ناشی از صادرات انرژی خود را از دست خواهد داد.

وی گفت: خوشبختانه با اجرایی شدن گام اول قانون هدفمندی یارانه‌ها از ۲۸ آذر ۸۹، حرکت مطلوبی برای اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور برداشته شد و امید است با تداوم اجرای آن شاهد اثار بیشتر آن در بخش انرژی کشور باشیم.

وی راهبردهای مختلف در دو بخش عرضه و تقاضا برای بهینه سازی مصرف انرژی را به این شرح اعلام نمود : مهم‌ترین این راهبردها در بخش عرضه شامل ارتقای راندمان تولید انرژی الکتریکی با بهره‌گیری از سیکل‌های ترکیبی، ایجاد و توسعه سیستم‌های تولید پراکنده (تولید در محل مصرف)، کاهش تلفات انتقال و توزیع نیرو، توسعه سیستم‌های تولید همزمان برق و حرارت، ارتقای تکنولوژی پالایش نفت و گاز در پالایشگاه‌ها و کاهش مصرف انرژی در خطوط انتقال نفت و گاز است.

میزان مصارف و اتلاف انرژی در سمت عرضه انرژی بالغ بر ۵۸۰ میلیون بشکه معادل نفت خام است که این میزان حدود ۵۰ درصد مصرف نهایی انرژی در کشور را به‌خود اختصاص می‌دهد.

کاظمی افزود : در بخش تقاضا نیز این راهبردها در سه بخش ساختمان (خانگی و تجاری)، صنعت و حمل و نقل بررسی می‌شود و از مهم‌ترین راهبردهای بخش ساختمان می‌توان به ساخت و ساز با هدف کاهش نیاز به انرژی حرارتی و برودتی با استفاده از مصالح ساختمانی مناسب (اجرای کامل مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان) و در نظر گرفتن معماری اقلیمی، ارتقای تکنولوژی و بهینه‌سازی مصرف انرژی لوازم خانگی و تأسیسات و جایگزینی سایر حامل‌های انرژی به‌جای سوخت‌های پر مصرف و فسیلی و در بخش صنعت به ارتقای راندمان و کاهش شدت انرژی در فرایندهای صنعتی (اجرای کامل استانداردها و معیارهای تعیین شده برای مصرف)، ارتقای تکنولوژی تجهیزات انرژی‌بر صنعتی و بازیافت انرژی‌های اتلافی در واحدهای صنعتی اشاره کرد.

در بخش حمل‌ونقل نیز ضمن متنوع‌سازی سبد سوخت و استفاده از سوخت‌های جایگزین، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، برنامه‌ریزی جامع حمل و نقل داخل و برون شهری و کاهش مصرف سوخت ناوگان به وسیله نوسازی آن و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و همچنین اجرای طرح معیار مصرف سوخت خودروها که به ارتقای تکنولوژی خودروهای مورد استفاده در ناوگان حمل‌ونقل کشور منجر می شود ، از
مهم‌ترین راهکارها جهت بهینه‌سازی و کنترل مصرف سوخت محسوب می شود./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.