ضرورت ورود ایران به پیمان‌های دوجانبه ارزی

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به مزایای پیمان‌های دوجانبه ارزی، ‌گفت: یکی از جنبه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه ارز، کاهش سهم دلار در مبادلات و استفاده از پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه ارزی است.

محمد جواد شریف‌زاده در گفت‌وگو با فارس، در مورد پیمان‌‌‌های دو جانبه و چند جانبه ارزی اظهارداشت: به هر میزان که وابستگی اقتصاد ایران به اقتصاد نظام سلطه کمتر شده و بتوانیم از ارزی‌های رایج بین شرکای تجاری استفاده کنیم، بهتر است. وی افزود: ممکن است در جابه‌جایی ارزها و تبدیل آنها مشکلاتی به وجود بیاید اما اجرای آن اجتناب‌ناپذیر است و در بلند مدت می‌تواند اثرات تحریم‌های اقتصادی را کاهش دهد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام هزینه‌های بسیاری در بخش مبادلات اقتصادی ایجاد نخواهد کرد، گفت: قطعا هزینه‌هایی برای اقتصاد کشور خواهد داشت اما شرایط ایران همانند ترکیه یا قطر نیست بلکه ایران کشوری با وضعیت سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی ویژه‌ای است. شریف‌زاده ادامه داد: ما از ناحیه نظام سلطه تحت فشار هستیم و آنها از ابزار اقتصادی برای این کار استفاده می‌کنند؛ به همین سبب به هر میزان که بتوانیم آسیب‌پذیری اقتصاد کشور را کاهش دهیم، گام مثبتی در جهت کاهش آسیب‌پذیری اقتصادی برداشته‌ایم.

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که از این ابزار تنها در دوران تحریم باید استفاده کرد یا اینکه در شرایط عادی هم مثمر ثمر است، گفت: حتما باید از پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه ارزی در سال‌های آینده و حتی در شرایط رفع تحریم‌ها هم استفاده کرد زیرا باید اقتصاد ایران مقاوم شود تا در صورت وضع مجدد تحریم‌ها، اقتصاد کشور دچار استیصال نشود.

وی تاکید کرد: یکی از جنبه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه ارز، کاهش سهم دلار در مبادلات و استفاده از پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه ارزی است.

پیمان دوجانبه پولی اعلامیه مشترک انتشار یافته از سوی دو کشور است و این پیمان برای ارتقای تجاری دو جانبه به منظور توسعه اقتصادی دو کشور طراحی می‌شود و بطور خاص، این پیمان اطمینان می‌دهد که تجارت بین دو کشور می‌تواند با ارزهای محلی، «حتی در زمان بحران مالی» تسویه شود. از سال ۲۰۰۷ میلادی با بروز بحران مالی در اقتصاد آمریکا، بعضی کشورهای جهان برای حذف دلار از معاملات بین المللی خود دست به کار شدند.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.