ضرورت ورود iبه حوزه تحقیقات دریا/ همکاری نیروی دریایی در پروژه قطب جنوب

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری امروز در مراسم بزرگترین گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان با بیان اینکه سطح اقیانوس‌های دنیا ۳۶۲ میلیون کیلومتر مربع و سطح کره زمین ۵۱۰ کیلومتر مربع است، افزود: نسبت خشکی ها ۲۹ درصد و نسبت دریاها ۷۱ درصد است. از این رو دریا برای کشورها بسیار پراهمیت است.

فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره iبه اهمیت دریا در حوزه‌های تجارت، صنایع غذایی، انرژی‌های نو، ‌دفاعی و انتقال غذا برای کشورها اظهار داشت: در صورتی که مصرف کشورها از منابع غذایی دریایی ۵ برابر شود، دنیا با کمبود غذا مواجه نخواهد شد ضمن آنکه در بحث تجارت نیز هرچه حجم کالاها بیشتر و مسافت بسیارتر باشد تجارت از طریق دریا مقرون iبه صرفه خواهد بود.

وی با اشاره iبه مرزهای آبی ایران در شمال و جنوب یادآور شد:‌ ایران حاوی ۱۵ کشور همسایه است که از این تعداد تنها با سه کشور افغانستان، ترکیه و ارمنستان مرز خشکی دارد. علاوه بر این با ۴ کشور عراق، پاکستان، ترکمنستان و آذربایجان مرز آبی و خشکی و با ۸ کشور از جمله روسیه، قزاقستان و عمان مرز دریایی داریم.

سیاری با بیان اینکه یک سوم مرزهای کشور دریایی است، ادامه داد: کشور ایران یک کشور دریایی است از این رو باید علم و دانش استفاده از خدمات دریایی نسبت iبه استفاده از منابع دریایی بیشتر شود.

وی همچنین با اشاره iبه نزدیکی مرزهای ایران iبه اقیانوس هند خاطرنشان کرد:‌ ۲۰ درصد آب‌های دنیا در اقیانوس هند قرار دارد ضمن آنکه مساحت آن ۷۰ کیلومتر مربع است. این اقیانوس حاوی ۳۶ کشور همسایه است که ۲٫۴ میلیارد نفر در این کشور زندگی می‌کنند از این رو تسلط بر این اقیانوس از بسیاری جهت برای کشورها حائز اهمیت است.

فرمانده نیروی دریایی با اشاره iبه وجود آبراه‌های بزرگ دنیا چون تنگه هرمز، مالاکا، باب المندب، سوئز و دماغه امید نیک خاطرنشان کرد: اکثر فعالیت‌های تجاری دنیا از حوزه‌های تنگه هرمز، مالاکا و باب المندب عبور می‌کند از این رو شاهدیم با توجه iبه اهمیت راس این مثلث بسیاری از کشورهای دنیا آن‌ را مد نظر قرار داده‌‌اند.

وی با تاکید بر افزایش قدرت دریایی کشور ادامه داد: قدرت دریایی شامل ناوگان‌های نظامی، ناوگان‌های تجاری و علم و صنعت کشور است که در هر سه بعد کشور iبه توانمندی‌های بسیاری دست یافته است.

وی همچنین با اشاره iبه فعالیت‌های موسسه ملی اقیانوس شناسی ابراز امیدواری کرد که با همکاری نیروی دریایی و موسسه اقیانوس شناسی بتوانند iبه اهداف این موسسه در زمینه ایجاد ایستگاه در قطب جنوب اقدامات موثری را انجام دهد.

سیاری همچنین با اشاره iبه زمینه‌های لازم برای تبدیل شدن کشور iبه قطب دریایی و حفظ اقتدار در عرصه‌های دریایی پیشنهاد کرد: iبه منظور تبدیل شدن iبه قطب دریایی نیاز است تا داده‌های علمی لازم از دریا برای iبهره برداری از فرصت‌ها کسب شود ضمن آنکه در زمینه فرهنگسازی و نزدیک کردن مردم iبه حوزه‌های دریایی اقدام شود.

وی همچنین توسعه مدنیت در مدار ساحلی iبه ویژه در جنوب شرق کشور، توجه کلان iبه حوزه مطالعات و پژوهش دریایی، تربیت انسان‌های متخصص، همکاری مراکز علمی و پژوهشی با پروژه‌های علمی در این حوزه، توجه iبه رویکردهای بحری iبه جای رویکردهای بری و تبدیل دریا iبه محور توسعه و همچنین برقراری امنیت در سطح دریا iبه منظور حفظ منابع از دیگر پیشنهادات وی در زمینه حفظ اقتدار کشور عنوان شد.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.