ضریب نفوذ بیمه ۳ برابر شد

۳۰م دیماه ،

بینا- معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، از پرداخت ۴۶۳۰ میلیاردتومان خسارت در ۹ ماه اول سال خبر داد و گفت: ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار پرونده خسارت بیمه در مدت زمان یاد شده تشکیل شد.
رحیم مصدق در کنفرانس کسب و کار بیمه با بیان اینکه فعالیت بیمه در ایران ابتدا با بیمه های خارجی آغاز شد، گفت: ایران در منطقه  و خاورمیانه به عنوان اولین کشوری بود که دارای قانون بیمه شد.
معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، اظهار داشت: در سال ۵۷ حدود ۱۳ شرکت بیمه در ایران فعالیت می کردند و در سال ۸۰ قانون تاسیس شرکت های بیمه غیردولتی با اهدافی مانند افزایش رفاه عمومی، افزایش نقش بیمه در توسعه اقتصادی و جلوگیری از ضرر و زیان جامعه به تصویب رسید.
مصدق ادامه داد: در سال ۷۶ ضریب نفوذ بیمه در کشور نیم درصد بود و در حال حاضر این میزان به بیش از ۳ برابرافزایش یافته است. همچنین ۲۵ شرکت بیمه در کشور فعال است و ۲ شرکت نیز با دریافت مجوز در نوبت تاسیس می باشند.
وی با اعلام اینکه حدود ۵۰ شرکت بیمه در مراحل دریافت مجوز و ورود به بازار می باشند، افزود: از سال ۸۸ با تغییر نظام تعرفه ای، امکان نرخ گذاری به خود شرکت های بیمه واگذار شد.
این مقام مسئول در بیمه مرکزی با ارائه آمار ۹ ماهه عملکرد شرکت های بیمه ای کشور، اعلام کرد: در ۹ ماهه ابتدای سال جاری شرکت های بیمه بالغ بر ۹ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان حق بیمه تولیدی داشته اند و در صنعت بیمه نیز ۵۶٫۵ درصد رشد اتفاق افتاد.
به گفته مصدق، در مدت زمان یادشده ۲۷ میلیون بیمه نامه صادر شد و ۴ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان نیز خسارت پرداخت شده است. سهم بیمه های زندگی در ۹ ماه اول سال ۸٫۰۹ درصد و سهم بیمه های شخص ثالث ۴۵٫۵ درصد بوده است، از سویی بیمه های درمان ۲۱٫۵ درصد از حق بیمه و ۳۳ درصد خسارت را داشته اند.
معاون بیمه مرکزی، از تشکیل ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار پرونده خسارت بیمه در ۹ ماه اول سال خبر داد و گفت: آئین نامه توانگری موسسات بیمه ای پس از طی مراحل مطالعاتی در شورای عالی بیمه به تصویب رسید.
وی همچنین از تدوین و تصویب آئین نامه ۵۰ ماده ای حمایت از حقوق بیمه گذاران و بیمه گران خبر داد و اظهار داشت: ضوابط عرضه محصولات تازه بیمه ای نیز تدوین و به شرکت های بیمه ای ارائه شده است.

سرانه تقاضای بیمه در ایران ۱۱۱ دلار است
همچنین قدیر مهدوی، رئیس پژوهشکده بیمه نیز با اعلام اینکه نرخ رشد اسمی صنعت بیمه در سال قبل ۴۷ درصد بوده است، گفت: با در نظر گرفتن تورم این نرخ رشد به میزان ۲۰ تا ۲۲ درصد خواهد شد.
رئیس پژوهشکده بیمه، با اعلام اینکه ضریب نفوذ بیمه نیز از ۱٫۵ به ۱٫۸ درصد رسیده است، اظهار داشت: با این حال متوسط ضریب نفوذ بیمه در دنیا ۷ درصد است. همچنین سرانه تقاضای بیمه در دنیا طی سال قبل ۶۶۰ دلار و در ایران ۱۱۱ دلار بوده است.
مهدوی با اشاره به تقاضای بیمه در ایران و گرایش به دریافت خسارت، سهم بیمه شخص ثالثت و درمان را حدود ۷۰ درصد کل خسارت ها دانست و افزود: به لحاظ بیمه، ایران در رتبه های ۶۰ تا ۸۰ دنیا قرار دارد.
وی خاطر نشان کرد: تقاضای بیمه عمر در ایران از ۱۱۱ دلار سالیانه تنها ۱۰ دلار است، در حالی که ۳۳۰ دلار از ۶۶۰ دلار سرانه تقاضای بیمه در دنیا مربوط به بیمه عمر است.
رئیس پژوهشکده بیمه، عدم آشنایی مردم با بیمه را سبب اصلی نرسیدن این صنعت به جایگاه واقعی خود اعلام کرد و بیان داشت: در ایران ۳۰ هزار نماینده و ۳۰۰ کارگزار بیمه فعالیت دارند ولی آموزش ها در سطح مناسبی قرار ندارد.
به گفته مهدوی، در سال قبل ۱۴۰ هزار نفر ساعت آموزش به کارگزاران و نمایندگی های بیمه کشور انجام شد، با این حال این میزان می تواند به سطح قابل توجهی افزایش یابد.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.