ضعف در ارائه خدمات به زلزله‌زدگان دشتستان/ از ناهماهنگی کار بانک‌ با بنیاد مسکن تا توزیع نامناسب چادر

گردآوری شده توسط گروه وبگردی ممتاز نیوز:

مشکلات زلزله‌زدگان شهرستان دشتستان همچنان باقی است که نارضایتی زلزله‌زدگان از وضعیت توزیع چادر، عدم تناسب زمان کار بانک‌ها و بنیاد مسکن، قرار گرفتن برخی از مناطق در محدوده بین شهر و خارج از شهر و همچنین نیاز زلزله‌زدگان به صدور پروانه ساخت رایگان را می‌توان به عنوان بخشی از مشکلات مطرح شده توسط اهالی این مناطق اشاره کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵٫۷ درجه در مقیاس ریشتر هفتم آذرماه امسال شهرستان دشتستان را لرزاند که به بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت وارد کرد و همچنین موجب کشته شدن هفت نفر و مصدومیت حداقل ۲۰۰ نفر شد.

عملیات امدادرسانی به حادثه دیدگان این زمین‌لرزه با سرعت انجام شد و مسئولان نیز وعده دادند که عملیات بازسازی واحدهای مسکونی و برآورد خسارات با سرعت انجام خواهد شد و رئیس جمهور نیز در سفر خود به این شهرستان، بر این موضوع تاکید کرد.

مردم مناطق زلزله‌زده دشتستان مشکلات زیادی را به ویژه در خصوص بازسازی منازل خود و دریافت تسهیلات دارند که می‌توان به نارضایتی در مورد نحوه توزیع چادر و همچنین زمان حضور کارشناسان بنیاد مسکن اشاره کرد.

زمان طولانی برای حضور کارشناسان بنیاد مسکن

تعداد بسیار زیادی از واحدهای مسکونی در شهرستان دشتستان در جریان این زمین‌لرزه آسیب دیدند و کارشناسان بنیاد مسکن نیز تلاش خود را برای حضور در مناطق زلزله‌زده آغاز کردند ولی هنوز هم برخی از افراد در این مناطق از تاخیر پیش‌آمده برای حضور کارشناسان اظهار نارضایتی می‌کنند.

هر چند کار کارشناسی برای برخی از روستاهای شهرستان دشتستان به صورت کامل انجام شده است ولی در برخی از روستاها هنوز اقدامی صورت نگرفته است که همین موضوع سبب شده تا مردم این روستاها ابراز نارضایتی کنند.

بنیاد مسکن در حال حاضر به صورت سه شیفت در حال خدمات دهی است ولی بانک‌ها با تعداد کم کارکنان خود تنها در یک شیف کار می‌کنند که این دو تناسبی با هم ندارند و باعث می‌شود تا مردم با مشکلاتی در این زمینه مواجه شوند.

نارضایتی زلزله‌زدگان از وضعیت توزیع چادر

تعداد زیادی از مردم در مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتستان از وضعیت توزیع چادر ابراز نارضایتی می‌کنند و خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مسئولان هلال احمر هستند.

به گفته یکی از زلزله‌زدگان، چادر فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که همه اتاق‌های آنها تخریب شده باشد و اگر کسی چهار اتاقش تخریب شده ولی یک اتاق سالم داشته باشد، چادری به او تعلق نمی‌گیرد و این در حالی است که افراد زیادی متقاضی دریافت چادر هستند.

یکی دیگر از مشکلات مردم در این مناطق نیز به محله امیرآباد برازجان مربوط می‌شود که بخشی از این محله در محدوده شهری قرار گرفته است و بخشی از آن نیز خارج از محدوده شهری است که مشکلاتی را برای اهالی این محله ایجاد کرده است.

با توجه به اینکه طبق روال گذشته، پروانه ساخت برای واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده رایگان است، ولی هنوز این دستورالعمل ابلاغ نشده است و برای اینکه شهرداری‌ها هم بتوانند پروانه رایگان صادر کنند، لازم است که این موضوع از طریق دستورالعمل ابلاغ شود.

کارشناسان در منطقه زلزله‌زده مستقر شوند/ بازدیدها سریع‌تر انجام شود

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات مردم در شهرستان دشتستان بر لزوم تسریع در بازسازی مناطق زلزله‌زده تاکید کرد و اظهار داشت: باید تلاش شود در بازسازی این مناطق به کیفیت بازسازی توجه ویژه شود و همه مسئولان مرتبط نیز برای تسریع در این کار همه تلاش خود را به کار بگیرند.

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد با اشاره به پیگیری‌های خود برای رسیدگی بهتر و بیشتر به آسیب‌دیدگان این زمین لرزه، تاکید کرد: باید شاهد استقرار کارشنانسان در مناطق زلزله‌زده باشیم و بازدید از متقاضیان هر چه سریعتر انجام شود تا شاهد سرعت بالاتری در خدمات‌دهی باشیم.

وی با اشاره به حضور گسترده مسئولان در مناطق زلزله زده و تلاش‌های صورت گرفته برای ارائه خدمات مناسب به زلزله‌زدگان، اضافه کرد: متاسفانه باز هم شاهد مشکلات زیادی هستیم که کم‌کاری و بی‌تدبیری‌هایی به ویژه در توزیع چادر و دیگر امکانات را می‌توان از جمله این مشکلات عنوان کرد.

 نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان خیلی زود شرایط مناطق زلزله زده را عادی عنوان کردند و این در حالی بود که هنوز مشکلات زیادی در این مناطق وجود داشت و این اعلام باعث شد تا توجهات به این مناطق کمتر شود.

وی با تقدیر از خدمات‌دهی مناسب بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده شهرستان دشتستان، افزود: حجم مراجعین و منازل آسیب دیده بسیار زیاد است که کمبود امکانات و نیروی انسانی باعث شده تا پاسخگویی سریع به حجم بالای مراجعین و منازل صورت نگیرد.

موسوی‌نژاد گفت: برای بازسازی فوری مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتستان در نشست‌هایی که با رئیس جمهور و دیگر مسئولان داشتیم، تصمیمات لازم صورت گرفت و در وزارت‌خانه‌های مختلف و همچنین کمیسیون‌های مجلس نیز پیگیری کرده‌ایم.

کارشناسنان بنیاد مسکن به صورت سه‌شیفت خدمات‌رسانی می‌کنند

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دشتستان نیز با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از ۲۰ هزار منزل مسکونی در شهرستان دشتستان، بیان داشت: کارشناسان مسکن با تمام توان و انرژی خود برای تسریع در ارائه خدمات استفاده می‌کنند.

حبیب نوروزپور با اشاره به بازدید‌های کارشناسان این بنیاد از مناطق زلزله زده، گفت: کارشناسان فنی بنیاد مسکن شهرستان دشتستان به صورت سه شیفت از منازل زلزله‌زده بازدید کرده‌اند و از سایر نقاط استان نیز کارشناسانی برای همکاری در این زمینه اعزام شده‌اند.

وی با بیان اینکه در اکثر مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتستان کار کارشناسی صورت گرفته است، تصریح کرد: تنها بخش معدودی از مناطق زلزله‌زده کارشناسی نشده است که تلاش می‌کنیم تا این کار با سرعت بیشتری انجام شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دشتستان مراجعات به بنیاد مسکن بسیار بالا است و کارشناسان نیز به خوبی به مراجعات پاسخ می‌دهند و برخی از منازل چهار بار کارشناسی شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دشتستان نیز در ارتباط با نحوه خدمات رسانی مناسب به مناطق زلزله‌زده، اظهار داشت: خدمات‌رسانی اعضای جمعیت هلال احمر از نخستین لحظات زمین لرزه آغاز شد و شاهد عزم همگانی برای کمک به اسیب دیدگان بودیم.

جواد بازدار با اشاره به همکاری‌های نیروهای بسیج با جمعیت هلال احمر در خدمات رسانی به زلزله‌زدگان دشتستان، تصریح کرد: امیدواریم خدمات ارائه شده نیازهای مردم را برآورده کرده باشد و بتوانیم رضایت آنها را جلب کنیم.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.