ضوابط ثبت نام مشمولان در دانشگاهها

جام جم آنلاین: ضوابط ثبت نام مشمولان در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام شد.

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از اداره اجتماعی سازمان وظیفه عمومی، سازمان وظیفه عمومی ناجا طی اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به اینکه شرط پذیرش در دانشگاهها از طریق شرکت در آزمون سراسری حذف شده است لذا تحصیل در دوره های پودمانی، فراگیر، بین الملل و سایر مقاطع تحصیلی بدون آزمون بشرط نداشتن غیبت نیز بلامانع می باشد.

این اطلاعیه ملاک پذیرش در دانشگاه را برای کسانی که از طریق آزمون سراسری در دانشگاه پذیرفته شده اند، تاریخ اعلام قطعی آزمون  وبرای کسانی که بدون آزمون سراسری در دانشگاه پذیرفته می شوند، تاریخ ثبت نام در دانشگاه اعلام داشت.

لازم به ذکر است؛ تنها با ادامه تحصیل  مشمولانی موافقت خواهد شد،که قبولی آنان در دانشگاه در مهلت یکساله بعد از فراغت از تحصیل می باشد که این دسته از مشمولین جهت ثبت نام می بایست با اخذ برگ درخواست معافیت تحصیلی از دانشگاه به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نمایند.

با توجه به تصویب قانون جدید وظیفه عمومی، مشمولان غیرغایبی که تاریخ فراغت از تحصیل آنان در مقطع دیپلم یا  پیش دانشگاهی خرداد ماه سال۹۰ بوده در صورتیکه پذیرش یا اعلام قبولی آنان در دانشگاه تا پایان شهریور ماه ۹۱ باشد، ادامه تحصیل این دسته از مشمولان از مهر۹۱ بلامانع خواهد بود.

گفتنی است؛ دانش آموزانی که پس از ترک تحصیل و در مهلت یکساله معرفی موفق به اخذ دیپلم یا پیش دانشگاهی بصورت دواطلب آزاد شده باشند به شرط عدم غیبت مجاز به ثبت نام بوده و از معافیت تحصیلی برخوردار می شوند.

همچنین، کلیه متولدین سال های ۷۲و۷۳ در صورت اخذ مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی بصورت داوطلب آزاد بشرط نداشتن غیبت واجد شرایط ادامه تحصیل می باشند.

لازم به ذکر است؛ فارغ التحصیلان دیپلم و یا پیش دانشگاهی غیر غایب متولد سال های قبل ، مشروط بر اینکه دیپلم رشته های فنی – حرفه ای و کارودانش را حداکثر تا پایان ۲۲ سالگی و پیش دانشگاهی را تا پایان ۲۴ سالگی به اتمام رسانیده باشند نیزمجاز به ادامه تحصیل می باشند.

این اطلاعیه افزود: دانشجویان اخراجی مجاز به ادامه تحصیل تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم نمی باشند بجز افرادی که قبل از ورود به سن مشمولیت اخراج شده اند، همچنین دانشجویان مقاطع کارشناسی و بالاتر پیوسته که  پس از انصراف یا اخراج از دانشگاه به عنوان  فارغ التحصیل در مقطع پائین تر شناخته می شوند، مجاز به ادامه تحصیل تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم نیستند.

مشمولان مجاز به تحصیل مجدد در مقطعی که قبلا از آن فارغ التحصیل شده اند، نمی باشند.

همچنین تحصیل فارغ التحصیلان مقاطع دکتری پزشکی در دوره تخصصی پزشکی، بشرط عدم ورود به غیبت نیز بلامانع می باشد.

قابل ذکر است تحصیل همزمان با خدمت (حتی در صورت تایید دانشگاه) مجاز نبوده و برای اینگونه دانشجویان معافیت تحصیلی صادر نخواهد شد.

فارغ التحصیلان مقطع کاردانی مجاز به شروع به تحصیل در مقاطع کارشناسی پیوسته و دکتری پیوسته نبوده و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی مجاز به شروع به تحصیل در مقطع دکتری پیوسته پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی نمی باشند.

این اطلاعیه در خصوص شرایط ادامه تحصیل دانشجویان انصرافی اعلام کرد: دانشجویان در طول تحصیل، فقط یکبار مجاز به انصراف در سنوات قانونی بوده و حداکثر تا یکسال بعداز تاریخ انصراف نیز در صورت قبولی مجازبه ادامه تحصیل می باشند.

همچنین شرایط انتقال دانشجو به این نحو می باشد: انتقال دانشجویان از دانشگاه به دانشگاه دیگر (بدون شرکت در آزمون) صرفا در همان مقطع و همان رشته تحصیلی امکان پذیر است و در صورتیکه تمایل به تغییر رشته و مقطع تحصیلی داشته باشد شامل ضوابط دانشجویان انصرافی خواهد شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.