طاق بستان از لیست یونسکو حذف شد

۲۳م دیماه ،

طاق بستان کرمانشاه از لیست میراث در معرض خطر یونسکو حذف شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، در چند سال اخیر زمستان و بارندگی های پیاپی چنان فشاری بر پیکره طاق بستان وارد آورده بود که در فصل سرما ناخودآگاه اشک میراث تاریخی خسرو پرویز در سکوت تلخ سنگی سرازیر می شد.
میراثی که از حجاریها و سنگ نگاره های قرن سوم میلادی در کرمانشاه که شاهد تاج گذاری شاهان ساسانی بوده است.
می گوند کرمانشاه موزه سیر تاریخ تمدن بشری است و این را از آثار تاریخی کشف شده به همراه سنگ نبشته ها و حجاری های دوران پارینه سنگی اسکان بشر در این منطقه به راحتی می توان فهمید.
براساس این گزارش، آنچه پژوهشگران و کارشناسان آثار تاریخی را نگران کرده بود نفوذ آب در روزهای بارانی به داخل طاق بستان و در معرض خطر قرار گرفتن آن بود که چندی است به همت مسئولان میراث فرهنگی کرمانشاه برطرف شده است.
طاق بستان اکنون اشکهای خود را پاک کرده و با وجود کوههای سر به فلک کشیده و دشت های سرسبز با رودها و چشمه هایی بی نظیر در اطراف خود نفس راحتی می کشد.
طبق گفته مسئولان میراث فرهنگی استان، هر چند بازگرداندن این محوطه به الگوی اصلی خود و همچنین حذف الحاقاتی که به واسطه عوامل انسانی در مجموعه بوجود آمده کمی زمانبر است اما خوشبختانه موارد تهدید آمیز نفوذ آب به داخل طاق برطرف شده و امسال کوچکترین تاثیری از نم زدگی در طاق ها ملاحظه نشده است.
با این همه طاق بستان هنوز در فهرست آثار جهانی قرار نگرفته و شاید این اقدامات میراث فرهنگی در راستای تکمیل پرونده این اثر تاریخی و فرهنگی با ارزش، برای قرار گرفتن در لیست میراث جهانی یونسکو باشد اثری که فعلا با اقدام به موقع سازمان میراث فرهنگی از لیست در معرض خطر یونسکو حذف شده است./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.