طالبانی در خصوص مالکی به عراقی ها هشدار داد

رئیس‌جمهور عراق که این روزها از سوی مقامات موافق برکناری نخست‌وزیر به شدت تحت فشار قرار دارد، به آنها اعلام کرد که به هیچ وجه حق اکثریت شیعه را زیر پا نمی‌گذارد و در صورتی که مجبور شود، استعفا خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری “النخیل”، “جلال طالبانی” رئیس جمهور عراق در پاسخ به نامه گروه‌های سیاسی شرکت کننده در نشست اربیل درباره ضرورت سلب رای اعتماد از “نوری المالکی” نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که تاکنون علیه اختیارات و درخواست‌های اکثریت شیعه نایستاده و نخواهد ایستاد.

“مسعود البارزانی” رئیس منطقه کردستان، “ایاد علاوی” رهبر فهرست العراقی و “مقتدا صدر” رهبر جریان صدر پس از مخالفت طالبانی با سلب رای اعتماد از مالکی و ارائه این موضوع به پارلمان، برای او نامه اعتراضی نوشتند.

یک پایگاه خبری کردی نوشت: طالبانی نیز نامه‌‌ای به بارزانی، علاوی، “اسامه النجیفی” رئیس پارلمان و “مصطفی الیعقوبی” یکی از رهبران جریان صدر نوشت و دلایل موضع‌گیری خود در قبال موضوع سلب رای اعتماد از مالکی را تشریح کرد.

در این نامه آمده است: موضع طالبانی در نشست نخست اربیل کاملا بی طرفانه بود و وی بر اساس اختیارات ریاست‌جمهوری‌اش عمل کرده است و برگه‌‌ای را که “فخری کریم” مشاورش تهیه کرده بود، امضا نکرد و به هیچ یک از رهبران اتحاد میهنی کردستان نیز اجازه نداد که آن را امضا کنند.

وی افزود که در این نشست نیز اعلام کرده است که سلب رای اعتماد اگر با مخالفت همپیمانی ملی یا شخص نخست‌وزیر مواجه شود، یک برگه فشار و برای ایجاد ترس است. لذا بر اساس اصول و چارچوب‌های ذکر شده در در توافقنامه‌های سابق من از پارلمان سلب رای اعتماد را خواهم خواست و تمرکز اصلی بر ضرورت اجرای توافقهای پیشین و مطالبات بعدی بود اما شما موضوع را کاملا به موضوع سلب رای اعتماد منحصر کردید.

رئیس جمهور عراقی درباره تعداد رای‌های ارسال شده به دفترش نوشت: شما گفتید که ۱۷۰ امضا جمع کرده‌اید ولی این درست نبود و تنها ۱۶۰ امضا به دستم رسید و هنگامی که کمیته بررسی این امضاها را تشکیل دادم، تلگراف‌ها و تلفن‌هایی داشتم که در آنها نمایندگان خواستار حذف اسمشان از فهرست امضاهایی بود که شما جمع کرده بودید و در نهایت تنها ۱۴۵ امضا باقی ماند.

طالبانی در ادامه افزود که اگر می‌خواست طرح سلب رای اعتماد از مالکی را به شکست بکشاند امضای نمایندگان حزبش را اضافه نمی‌کرد. لذا از طرف‌های حاضر در نشست اربیل خواست که اقدامات تحریک‌آمیز خود و اهانت‌ها و اتهامات مختلف خود را متوقف کنند ضمن اینکه وی پاسخ کوبنده و قاطعی برای این اتهاماتشان دارد.

وی بار دیگر خواستار برگزاری نشست ملی شد و گفت که اگر همپیمانی ملی و نخست‌وزیر عراق توافق‌های پیشین و مطالبات مشروع مطرح شده را رد کنند، من بدون نیاز به امضای نمایندگان پارلمان رای اعتماد او را لغو خواهد کرد.

وی ۴ دلیل اصلی را برای مخالفتش با خواست سلب رای اعتماد از مالکی تشریح کرد و گفت که مهمترین دلیل، این بود که نخست‌وزیر عراق از اکثریت رای شیعیان در پارلمان برخوردار است و نمی‌توان با یک درخواست سلب رای اعتماد از او عبور کرد.

طالبانی تاکید کرد: من علیه اکثریت شیعه، اختیارات آنها و مطالباتشان نبوده‌ام و نخواهد بود و با همه احترامی که به جریان صدر قائلم اما باید بگویم که او تنها یک چهارم نمایندگان شیعه را در پارلمان دارد و همپیمانی ملی نیز به من اعلام کرده است که برای اجرای تمامی توافقنامه‌ها کاملا آمادگی دارد و به تمام توافق‌های صورت گرفته در نشست‌های اول و دوم اربیل پایبند است.

رئیس جمهور عراق همچنین تاکید کرد که وی بطور کاملا بی‌طرفانه بر نشست ملی نظارت می‌کند و به وحدت صفوف و یکپارچگی می‌اندیشد اما اگر شرایط به نقض اصول و ارزشهایش منجر شود، از  پستش استعفا خواهد کرد و به پست دبیرکلی حزبش بسنده خواهد کرد تا همچنان دارای آزادی عمل باشد.

۴۹۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.