طالبی: منتظر فرش قرمز نباشید

۹ م دیماه ،

ابوالقاسم طالبی گفت: منتظر فرش قرمز نباشید. منتظر مرغ و سیمرغ نباشید و چنان فعالیت کنید که وقتی بخواهند به شما جایزه‌ای هم بدهند دیگر شما آن را نخواهید.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر، ابوالقاسم طالبی سازنده فیلم “قلاده‌های طلا” پس از پایان نمایش این فیلم که به مناسبت ۹ دی در جشنواره فیلم عمار اکران شد به مبحث بصیرت و واقعه عاشورا اشاره کرد و گفت: ‌برخی بصیرت دارند اما اخلاص ندارند.

داور سومین دوره جشنواره فیلم عمار، با بیان اینکه ۲۶ اثر این دو جشنواره را دیده‌ام تصریح کرد: از دوره اول من داور بودم و البته تصمیم تصمیم داشتم امسال داور نباشم اما دوستان اصرار کردند. در میان این آثار مشکل بزرگ بچه‌های عمار تدبین است و چون دوربین دیجیتال آمده است مشکل فیلم‌برداری دیگر وجود ندارد اما مشکل تدوین همچنان باقی است.

روشنفکری با تحقیر به همه می‌نگرد

طالبی با بیان اینکه عموما کارهای مستند در این جشنواره تعلیق نداشتند تاکید کرد: مستند در ایران از سهراب شهیدی ثالث تا امروز همه دنبال آن نگاه روشنفکری می باشند. روشنفکری با تحقیر به همه می‌نگرد و مردم را عقب‌مانده و تاریک می‌داند اما نقد داخل گفتمانی خوب است ولی همه را بد دیدن درست نیست.

طالبی تعلیق را از ضروریت‌های فیلم‌سازی دانست و تصریح کرد: شما باید بیننده را با خود همراه کنید و این حرف شما باید تاثیرگذار باشد. البته تاثیر نباید به میلیونها نفر باشد بلکه می‌تواند برای ۵ نقطه تاثیرگذار باشد که همین نقطه‌ها بر دیگران تاثیر می‌گذارد.

وی اینکه مستند باید اسنادی باشد را غیر ضروری دانست و افزود: باید در مستند نیز تهییج باشد اما بعضی کارگردانان در جشنواره عمار پلان‌هایشان را هم کنار نمی‌گذارند یا باید سلیقه به خرج دهند.

طالبی که در این مراسم خطاب به سازندگان عمار سخن می‌گفت، اظهار کرد: مستند را برای همه بسازید و فکر نکنید که اطلاعات خودتان را تماشاچی نیز می‌داند. مسئله دیگر دوبله یا نریشن است که باید صدای گرمی باشد نه صدای فالش و صدای سر صحنه را خوب بگیرید.

این کارگردان ادامه داد: موسیقی باید در حد لازم در مستند وجود داشته باشد البته اینکه موسیقی نباید در مستند باشد درست نیست اما هر موسیقی‌ای نگذارید بلکه از چیزی که مفهوم شما را برساند استفاده کنید. مهم‌ترین مسئله برای هنرمند تحویل گرفتن است اما اگر شما برای تحویل گرفتن یا نگرفتن قهر کنید این یک امر شیطانی است.

منتظر فرش قرمز نباشید

وی افزود: جشنواره عمار آمده است تا کار تازهی انجام دهد و این کار را معامله با خدا بدانید و توسل کنید و با بزرگان دین معامله کنید که اینگونه برکت کار شما ماندگار می‌شود. منتظر فرش قرمز نباشید. منتظر مرغ و سیمرغ نباشید و چنان فعالیت کنید که وقتی بخواهند به شما جایزه‌ای هم بدهند دیگر شما آن را نخواهید؛ خودتان باشید و خودتان را باور کنید و اگر اینچنین نباشد دیگران بر شما سختگیر می‌گذارند.

طالبی با بیان اینکه اخیرا فحشی درست شده که فلانی حکومتی است، تاکید کرد: فلان فرد فیلم می‌سازد بعد فیلمش توقیف می‌شود و فیلم توقیفی را فارابی می‌خرد و بعد کارگردانش فحش می‌دهد که طالبی حکومتی است؛ این اشخاص کف روی آب می باشند و آینده را ببینید و به خودتان باور داشته باشید.

وی در پایان افزود: امیدوارم جشنواره عمار کسی را جذب نکند بلکه همین نیرو را حفظ کند؛ بسیار به اثر و تعداد آثار توجه نکنید بلکه همین را حفظ کنید که این موثر خواهد بود.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.