طاهریان: افتتاح دفتر طالبان در قطر تبلیغ بحران و پیچیدگی در افغانستان است

۲۹خردادماه،

طاهریان با اشاره به افتتاح دفتر رسمی طالبان در قطر گفت: آمریکا به طالبان به عنوان یک گروه سیاسی وجهه رسمی در دنیا می‌دهد که این گروه تروریستی هنوز در حرف و عمل اعلام نکرده است دست از خشونت‌ها بر داشته یا به قانون اساسی افغانستان احترام می‌گذارد!

محمد طاهریان، سفیر پیشین ایران در افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به افتتاح رسمی دفتر طالبان در قطر که روز سه‌شنبه با حضور مقامات قطری برگزار شد، گفت: در روزهای قبل اتفاقات جالبی در حوزه‌ی افغانستان روی داده است، روز سه شنبه شاهد افتتاح رسمی جریان افراط (طالبان) در دوحه قطر بودیم که اوج تحولات در افغانستان بوده است. البته به دفتر طالبان به عنوان دفتر امارت اسلامی افغانستان نیز نگاه می‌شود.

او هم‌چنین به واگذاری مسائل امنیتی افغانستان از نیروهای بین‌المللی به نیروهای افغان اشاره کرد و گفت: مشخص نیست این خبر نیز تا چه اندازه واقعیت دارد و در عمل محقق می‌شود.

طاهریان هم‌چنین به انفجاری در غرب کابل در روزهای قبل اشاره کرد و افزود: معمولا در غرب کابل چنین اتفاقاتی کم سابقه است اما به نظر می‌آید این انفجار برای هدف قرار دادن محقق، از رهبران حزب وحدت افغانستان بوده است.

این کارشناس مسائل حوزه‌ی افغانستان خاطرنشان کرد:‌ با توجه به چنین تحولاتی می‌توان گفت که وضعیت امنیتی افغانستان بسیار نگران‌کننده است، و خروجی روشنی در آینده نزدیک و یا دور از آن استنباط نمی‌شود و بیش‌تر از هر چیز بحران و پیچیدگی‌ را در افغانستان می‌بینیم.

وی در پاسخ به این که آمریکا تاکید کرده است طالبان باید قانون اساسی افغانستان را بپذیرد و دست از خشونت بردارد و یا به حقوق زنان و کودکان احترام بگذارد، تصریح کرد:‌ این‌ها صرفا بحثی رسانه‌یی است اما به لحاظ کارشناسی جدا کردن دست از بدن و یا سر از بدن امکان‌پذیر نیست. نوع رفتار و ارتباط جریان افراط در قبل کاملا مشخص است و معلوم نیست در واقعیت این تبلیغات برای کشاندن طالبان به عرصه‌ی سیاسی تا چه اندازه درست است. به نظر من این موضع‌گیری بیش‌تر برای دورکردن افکار عمومی از اقدامات تروریستی طالبان صورت می‌گیرد.

طاهریان در پاسخ به این که رییس‌جمهور افغانستان نسبت به مذاکرات آمریکا با طالبان در روزهای آینده مخالفتی نکرده و گفته است که نماینده‌ای از دولت در مذاکرات شرکت می‌کند گفت: رفتار حامد کرزای نسبت به بحث مذاکرات طالبان و آمریکا همواره متناقض بوده است یک روز از این بحث حمایت می‌کند و روز دیگر با آن مخالفت می‌کند.

سفیر پیشین ایران در افغانستان در پاسخ به این که بعضی کارشناسان معتقدند تلاش آمریکا برای مذاکره با طالبان و کشاندن این گروه تروریستی به عرصه‌ی سیاسی افغانستان برای آرام نگه داشتن فضای این کشور اشغال شده هنگام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است و اساسا برای امتیاز گیری در توافق امنیتی میان دو کشور است؟ تاکید کرد: آمریکا نشان داده است که به دنبال در اختیار گرفتن پایگاه نظامی دائمی در افغانستان و افزایش نیروهای نظامی‌اش در این کشور پس از خروج از افغانستان است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.