طراحی و ساخت اسپکتروفتومتر با آشکارساز آرایه ای

۸فروردین ۱۳،

پژوهشگران کشورمان موفق به طراحی و ساخت اسپکتروفتومتر با آشکارساز آرایه ای برای اولین بار در کشور شدند.

نادر شکوفی مجری این طرح در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت:  اسپکتروفتومتر با آشکارساز آرایه ای قابلیت طیف گیری در ناحیه مرئی فرابنفش الکترو مغناطیس را در کمتر از ثانیه به طور همزمان دارد.

وی افزود: این سیستم که برای اولین بار در داخل کشور ساخته شده هم اکنون مراحل تحقیقاتی و ساختار نمونه آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته و نمونه ارائه شده یک نمونه تجاری آماده جهت تولید و ارائه  به بازار است.

شکوفی تصریح کرد: این دستگاه جهت آنالیز نمونه های شیمیایی بیوشیمیایی نانو دارویی زیست محیطی نفتی فلزی پتروشیمی و کلینکی مورد استفاده قرار می گیرد وحوزه کاربرد آن در مراکز دانشگاهی تحقیقاتی صنایع نفت و پتروشیمی صنایع شیمیایی و دارویی صنایع فلزی و معدنی و آزمایشگاهی پزشکی و کلینیکی است.

وی اظهار داشت: سیستم طیف سنجی با آشکارسازی آرایه ای ارائه شده به عنوان یکی از سیستم های با فناوری بالا بوده که فناوری آن در انحصار چند کمپانی سازنده بزرگ جهانی از آمریکا اروپا و ژاپن است و سیستم طیف سنجی ارائه شده زیر ساخت جهت ساخت دستگاه های متعدد پیشرفته تجزیه ای از جمله دستگاه های:
RAMAN Spectromter             ICP-Oes

شکوفی خاطر نشان کرد: تا پس پرتوهای فرابنفش مدئی و مادون قرمز نزدیک به نمونه جداسازی پرتوهای مختلف نور برحسب طول موج و اندازه گیری همزمان همه طول موج ها نوسط آشکارسازی آرایه ای صورت می گیرد چنانچه این طرح شامل طراحی الکترونیکی با قابلیت دریافت پیوسته دادها از سخت افزار در زمان چند میلی ثانیه. سیستم تشخیص و کنترل هوشمند منبع تابش و آشکارساز و همزمانی دو بخش است و نرم افزرا و سخت افزار پیشرفته طراحی شده امکان دریافت اطلاعات دستگاه را به خوبی میسر می سازد./س


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.