طراحی تاسیسات تست راکتور اتمی بوشهر/ بومی‌سازی فناوری تست

۰۷م آذر ،

دانشمندان هسته‌ای کشورمان موفق به طراحی و شبیه سازی تاسیسات تست راکتور اتمی بوشهر با هدف بررسی ایمنی این نیروگاه شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبر نگاران، یافته های این پژوهش از سوی دکتر امیرحسین کشاورز در مقاله ای با عنوان “طراحی و آنالیز مجموعه های آزمایشگاهی راکتور اتمی بوشهر در مقیاس کوچک با رویکرد فرماندهی و کنترل حوادث هسته ای”  ارائه شده است.

دکتر کشاورز با بیان اینکه این طرح با کمک متخصصان جوامع دانشگاهی کشور به انجام رسیده است، گفت: با توجه به سوابق حوادث هسته ای در جهان نظیر چرنوبیل در شوروی سابق، بحران هسته ای فوکوشیمای ژاپن و “تری مایل آیلند” در امریکا و درس های آموخته شده از این حوادث، ضروری به نظر می رسید برای بررسی ایمنی نیروگاه هسته ای بوشهر و پیشگیری از حوادث احتمالی آن و نیز بررسی رفتار راکتور اتمی بوشهر در حوادث مختلف و مشابه هسته ای اقدام موثری انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه هم اینک در کشور برنامه توسعه نیروگاههای تازه هسته ای وجود دارد که تامین ایمنی این نیروگاه ها باید یکی از اولویتهای ساخت این نیروگاه ها باشد، تصریح کرد: در حال حاضر برنامه جامعی برای طراحی و ساخت تاسیسات تست کوچک مقیاس در کشور وجود ندارد که در این پژوهش سعی شده تا با در نظر گرفتن داده های هندسی و اطلاعات راکتور اتمی بوشهر و نیز در نظر گرفتن توان کشور در تامین قدرت الکتریکی مورد نیاز برق الکتریکی مستقیم (DC) میله های سوخت این راکتور با هیترهای الکتریکی با همان توان شبیه سازی شود.

این پژوهشگر اضافه کرد: با توجه به لزوم پیش بینی و پیشگیری از بحران های هسته ای در کشور، تعیین راهکارهای لازم در فرماندهی و کنترل و بررسی رفتار یک راکتور هسته ای امری اجتناب ناپذیر است؛ براین اساس تلاش می گردد با اجرای این پروژه، گامی در جهت بومی سازی تکنولوژی طراحی و ساخت تاسیسات تست در کشور انجام پذیرد.

به گزارش مهر، موفقیت دانشمندان هسته ای کشور در طراحی و شبیه سازی تاسیسات تست راکتور اتمی بوشهر که با هدف بررسی ایمنی این نیروگاه صورت گرفته فردا چهارشنبه در “ششمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران” ارائه می گردد.

ششمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران با هدف شناسایی نیازها، چالش ها و نیز شناسایی خبرگان و هسته های تحقیقاتی در حوزه C4I و با شعار فرماندهی و کنترل یکپارچه، پایدار، هوشمند و امن در روزهای ۸ و ۹ آذرماه در تالار ابوریحان دانشگاه شهیدبهشتی تهران برگزار می گردد.

کنفرانس های ملی فرماندهی و کنترل ایران که امسال ششمین آن برگزار می گردد همه ساله از سوی انجمن فرماندهی و کنترل ایران و با همکاری یکی از دانشگاههای کشور برپا می گردد که امسال دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی مجری آن است.

بومی سازی محصولات فناوری داخلی در حوزه فرماندهی و کنترل – C4I- از اهداف این کنفرانس دو روزه است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.