طراحی تجهیزات شبکه دسترسی نوری Gpon وارد فاز پیاده سازی شد

مرحله طراحی تجهیزات شبکه دسترسی نوری Gpon در موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات به پایان رسید و این پروژه باموفقیت وارد فاز پیاده سازی شد.

مهندس مهدی هاشمی، معاون پژوهشکده فناوری ارتباطات موسسه ارتباطات با بیان این مطلب به خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرگاران گفت: پروژه طراحی و ساخت تجهیزات GPON در گروه ارتباطات نوری موسسه با هدف طراحی و ساخت سیستم های OLT،ONU،OTN و ایجاد شبکه پایلوت در حال اجرا است.

وی افزود: در شبکه ملی اطلاعات کشور، شبکه دسترسی نوری FTTX به منظور ارائه سرویس های صوت، تصویر و داده مانند IPTV، VOD،VOIP اینترنت، اینترانت و خدمات IT به کاربران داخلی، طراحی و پیاده سازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این شبکه تجهیزات شبکه دسترسی نوری GPON به تعداد زیادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت اذعان داشت: کسب دانش فنی در خصوص طراحی و ساخت این تجهیرات بسیار حائز اهمیت بوده و گاهی جهت بومی سازی این تجهیزات برای بکارگیری در شبکه های داخلی است.

** تجهیزات GPON دارای مدیریت EMS است

معاون پژوهشکده فناوری ارتباطات موسسه تحقیقات ارتباطات در ادامه با بیان اینکه تجهیزات GPON دارای مدیریت است افزود: آماده سازی و شناسایی ONT و ONU ها از طریق این مدیریت انجام می شود و عملکرد OAM قابلیت تشخیص عیب از راه دوره پیکر بندی مجدد، توانایی ثبت گزارش خرابی ها شامل نوع، زمان و شدت خرابی و علت احتمالی از جمله قابلیت های نرم افزار EMS است .

وی تصریح کرد: با توجه به استفاده اشتراکی از فیبر در شبکه FTTX و ارسال اطلاعات بطور همزمان به  تمامی ONU ها یا ONT ها این شبکه در برابر استراق سمع و همینطور سرقت سرویس و جعل هویت آسیب پذیر است بنابراین اپراتورهای شبکه باید قادر به تضمین حریم خصوصی و حفظ اطلاعات مشترک باشند.

وی خاطر نشان ساخت:این پروژه با محوریت موسسه و واگذاری قسمت های مختلف به شرکت های داخلی و دانشگاه به منظور استفاده حداکثری از توان داخل کشور، انجام خواهد شد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.