طراحی شهر ایرانی باید مطابق فرهنگ اسلامی باشد

۰۵اردیبهشت،

ارائه کننده مقاله فضاهای شهری ایرانی- اسلامی در همایش ملی معماری اسلامی و ایرانی گفت: طراحی شهر ایرانی، باید مطابق با فرهنگ غنی اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، محمدرضا پورجعفر در کمیسیون نقد و بررسی وضعیت موجود شهر قم در مرکز فقهی ائمه اطهار عنوان کرد: تیمچه‌ها در فضاهای شهری به عنوان نگینی ارزشمند در طراحی اسلامی و ایرانی می باشند که معانی فراوانی را القاء می‌کنند.

استاد و مدیرگروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس با تشریح مقاله خود در این کمیسیون خاطرنشان کرد: تیمچه‌ها از جمله فضاهای شهری، تخصصی تجاری، فرهنگی، مذهبی و منحصر به فرد ایران در دوره اسلامی است.

وی در بخش دیگری از مقالات خود یادآور شد: عملکرد، فضا و کالبد این مکان شهری در دوره قاجار در راستای کمال گرایی در طراحی شهری به خوبی تجلی و تبلور فیزیکی یافت.

محمدرضا پورجعفر ادامه داد: اگرچه این گونه فضاهای شهری در بین جامعه طراحان شهری، کسبه و شهروندان از دیرباز استمرار داشت، اما در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی فرهنگ پر زرق و برق غرب بر فرهنگ غنی طراحی شهری ایرانی- اسلامی سایه انداخت و این چنین فضاهای تخصصی شهری جای خود را به پاساژهای دوران معاصر داد.

وی دربارهٔ فضای تیمچه ها این گونه بیان داشت: فضای عمومی این تیمچه‌ها تا حدودی چند عملکردی است به گونه ای که این فضاهای شهری تخصصی تجاری در دهه محرم به راحتی تغییر کاربری داده و برای برنامه‌های مذهبی- فرهنگی مورد استفاده عموم قرار می‌گرفته است.

این محقق دانشگاه با توصیف تیمچه های معروف در کشور خاطرنشان کرد: نحوه عملکرد، وسعت، شکل و فرم، مسقف و غیر مسقف بودن، تزئینات و …در تیمچه ها قابل توجه است هرچند ویژگی های منحصر به فرد تیمچه بازار قم نیز دارای اهمیت به سزایی است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.