طراحی لاستیک خود باد شونده

دانش > تحقیق‌و‌ تولید
محققان سیستم خودکار باد لاستیک طراحی کرده‌اند که بدون نیاز به پمپ خارجی و تنها از طریق چرخش و پمپاژ جریان هوا، فشار لاستیک را در وضعیت مطلوب نگه می‌دارد.

فشار باد لاستیک یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های رانندگان است و به گفته محققان، کاهش ۱۰ درصدی باد لاستیک عمر مفید آن را ۹ تا ۱۶ درصد کاهش می‌دهد.

سیستم خودکار باد لاستیک AMT توسط محققان شرکت «گودیر» (Goodyaer)‌ طراحی شده و بصورت خودکار فشار تایر را بدون نیاز به پمپ‌های خارجی یا قطعات الکترونیکی در وضعیت مطلوب نگه می‌دارد.

اجزای اصلی این سیستم ساده درون لاستیک تعبیه شده است. بخش اصلی این سیستم از یک رگولاتور داخلی تشکیل شده است که افت فشار را با کمک حسگر فشار و با توجه به شاخص تعیین شده psi اندازه گیری می‌کند.

در صورت افت فشار لاستیک در زمان حرکت، شیر ورودی هوا باز شده و باد از طریق لوله تعبیه شده بر روی دیواره لاستیک داخل می‌شود و پس از رسیدن به فشار مطلوب شیر ورودی هوا بسته می‌شود.

فناوری لاستیک خود باد شونده همزمان با نمایشگاه بین‌المللی خودروهای تجاری ۲۰۱۲ در هانوفر آلمان به نمایش گذاشته شده است و آزمایش این سیستم سال آینده بر روی خودروها آغاز خواهد شد، اما تاکنون قیمتی برای این محصول اعلام نشده است.

منبع: ایسنا


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.