طراحی لباس‌های کنونی از فرهنگ خودمان دور شده‌است

۶ م دیماه ،

یک طراح لباس تاتر مطرح کرد:

عادل بزدوده گفت: متاسفانه ما در طراحی لباس‌های کنونی از فرهنگ خودمان دور شده‌ایم ولی همین که اکنون این دغدغه بوجود آمده که چه کار باید کرد،خیلی خوب است.

بزدوده با بیان این مطلب به خبرنگار هنرآنلاین گفت: یک برنامه ریزی دقیق در بلند مدت می تواند به جایی برسد که فرهنگ پوشش خوبی از خودمان در دنیا معرفی کنیم. باید در این راه همه دست به دست هم دهیم که از داشته های خودمان به بهترین شکل در طراحی لباسهایمان استفاده کنیم.

این کارگردان و طراح لباس تاتر دربارهٔ راهکارهای ارتقای فرهنگ پوششی مردم افزود: اخیرا نشستی با حضورطراحان لباس هنری با همکاری معاونت هنری ارشاد داشتیم که تمام نظرات و خواسته‌های خود را در آنجا مطرح کردم. به هر حال اینکه تصمیم گرفته شده به طراحی لباسها و فرهنگ پوششی مردم اهمیت داده شود، کار بسیار خوب ودر عین حال سختی است ولی اکنون نمی توانم بگویم که با شکست مواجه شده یا به پیروزی رسیده است.

این هنرمند تاکید کرد: به هرحال ما در جایی زندگی می‌کنیم که فرهنگ‌های مختلفی به لحاظ پوششی وجود دارند و نمی توانیم خواسته های خود را در این رشته هنری عملی کنیم مگر اینکه شناخت اقلیمی و پژوهش‌هایی در این زمینه داشته باشیم. هیچ شکی در این زمینه ندارم برای مثال وقتی به سیستان و بلوچستان می روید اگر لباس دیگری به غیر از لباسهای خودشان طراحی شود ممکن است سبب تشنج فرهنگی در آنجا شوید.

وی با اشاره به فرهنگ پوشش در دوره قاجاریه اظهار داشت: به عنوان مثال فرهنگ پوشش در دوره قاجار بسیار خاص و جالب بوده است ولی اصلا مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.آراستگی در مردم این دوره بسیار مدنظر بوده است. هر جای دنیا که برویم اگر عکسی از این دوره تاریخی ببینیم از روی پوشش آنها متوجه می شویم که مربوط به این دوره است.
بزدوده افزود: ایران جزو معدود کشورهایی در دنیاست که تنوع پوششی فراوانی از شمال تا جنوب دارد. این تنوع پوششی گسترده پشتوانه پژوهشی خوبی برای طراحان لباس است تا با مطالعه و پژوهش در این زمینه بتوانند طرح‌های بهتری که با فرهنگ ما همخوانی دارند، ارائه کنند.

این هنرمند تصریح کرد: حال باید دید آیا کلان شهرهای ما مثل تهران، اصفهان،مشهد،شیراز و… هم فرهنگ پوششی خاصی دارند یا اینکه می خواهیم این پوشش را سراسری در وسعت گسترده جغرافیایی خود ببینیم؟ به نظر من اگر این فرهنگ گسترده شود می‌توان از آن برای کلان شهرها هم استفاده کرد.

عادل بزدوده اظهار داشت: دیدگاه مسوولین این است که ابتدا نوع پوشش کلان شهرها از نظر نوع انتخاب پارچه، تکنیک، طرح مورد نظر وغیره مدنظر قرار گیرد، برای مثال اکنون وقتی کسی به تهران می‌آید نمی‌تواند بفهمد که فرهنگ پوششی تهران چگونه بوده‎است؟ باید دید فرهنگ پوششی ایران از قبل تا کنون چگونه بوده که بتوانیم آن را تلفیق و تلطیف کنیم. به عنوان نمونه لباس یک بانوی ترکمن پر از رنگ و زیبایی است چرا نباید با رنگ ها زندگی کنیم. این رنگ ها چون از طبیعت گرفته شده پر از زندگی می باشند. این زندگی را باید از طریق نوع پوشش و استفاده از رنگها به جامعه تزریق کنیم.


طراحی لباس تاتر ما اصلا حرفه‌ای نیست

عادل بزدوده در ادامه دربارهٔ وضعیت کنونی طراحی لباس تاتر گفت: متاسفانه طراحی لباس تاتر ما اصلا حرفه‌ای نیست یکی از دلایل آن این است که در این زمینه تحقیق و پژوهشی نداریم و فاصله اجتماع و صحنه بسیار بسیار است.
عادل بزدوده دربارهٔ گفت: فکر می‌کنم مهمترین مشکل ما در طراحی لباس تاتر این است که یک طراح لباس هیچ چیز از جامعه خود نمی‌داند. وقتی همه چیز غیرواقعی شود می‌توان یک کار را به شکل بسیار غلط از بین برد و در این صورت تاثیرش بر جامعه بسیار کم خواهد شد.

وی افزود: هنرمندان در همه عرصه‌ها باید ما به ازای هنر خود را در جامعه ببینند و آن را الگوی کار خود قرار دهند. هنرمند باید از داخل جامعه خود الهام بگیرد اگر غیر از این باشد همه چیز تصنعی و قلابی خواهد شد.


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.