طرح اتهامات اثبات‌نشده اثر سوء دارد

جام جم آنلاین: مدیر مسوول روزنامه جام‌جم با تاکید بر لزوم “خودنظارتی” نمایندگان مجلس گفت: با توجه به این‌که مجلس در راس امور است، باید آیینه اخلاق و صفات مثبت انسانی باشد و انتظار نمی‌رود که در آن، کار خلاف اخلاق و قانون صورت گیرد.

بیژن مقدم در گفتگو با ایسنا اظهارداشت : یکی از مسایلی که مقام معظم رهبری همواره درباره آن به همه قوا تذکر داد‌ه‌اند، مساله پرهیز از دعوا و درگیری بین قواست و ایشان چندین بار در جلسات خصوصی و علنی و در دیدار با نمایندگان مجلس و اعضای دولت این صحبت‌ را بیان کرده‌اند. ایشان ایجاد اختلاف بین قوا را طبیعی می‌دانند ولی تاکید دارند که این اختلاف نباید منجر به درگیری شود.

وی با بیان این‌که «در قانون اساسی راه‌حل مسائل به صورت شفاف بیان شده است»،‌ گفت: ممکن است در مورد یک اصل قانون اساسی، یک قوه برداشتی متفاوتی از قوه دیگر داشته باشد ولی هیچ‌یک از این دو برداشت معیار نیست و طبق قانون اساسی، وقتی اختلافی بین قوا سر اصولی از این قانون ایجاد می‌شود مرجع اصلی تفسیر قانون اساسی، شورای نگهبان است و باید تفسیر این شورا ملاک قرار گیرد. در مورد قوانین عادی که مجلس تصویب کرده هم، وقتی دو برداشت ملاک باشد، آن‌چه که مجلس مشخص می‌کند ملاک است و در واقع مقام معظم رهبری همواره تاکید کردند که اگر اختلافی بود باید به مرجع اصلی جهت رفع اختلاف مراجعه کرد.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در مورد بحث نظارت، از جمله نظارت نمایندگان بر خود تصریح کرد: نظارت نمایندگان دارای دو بعد است؛ یکی نظارت بیرونی است که مجلس وظیفه دارد بر سایر قوا در راستای اجرای درست قوانین نظارت کند و دوم، نظارت درونی است و در این ارتباط نیز باید قانونی تدوین و اجرا شود. به هر حال ممکن است در مجلس نیز مثل سایر قوا فساد پیش بیاید و دو اصل قدرت و ثروت به یکدیگر وصل شوند و در مورد این موضوع نوعی پیش‌بینی صورت گرفته که بر اساس این قانون، بر نمایندگان نظارت می‌شود.

مدیرمسوول روزنامه جام‌جم با بیان این‌که «بر اساس تعریف حضرت امام(ره) و تاکیدات مقام معظم رهبری، مجلس در راس امور است»، یادآور شد: امام تاکید کرده‌اند که مجلس عصاره فضایل ملت است، یعنی مردم آمده‌اند بهترین‌ها را از باب فضیلت انتخاب کرده‌اند و با توجه به این موضوع، مجلس باید آیینه اخلاق و صفات مثبت انسانی باشد و از این مجلس انتظار نمی‌رود که در آن، کار خلاف اخلاق و قانون صورت بگیرد.

وی با اشاره به پخش زنده جلسات مجلس از رادیو گفت: با توجه به این موضوع، هر سخنی که در مجلس مطرح می‌شود بازتاب بیرونی دارد و نمایندگان مجلس باید به این موضوع دقت کنند. مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان تاکید کردند که اگر اتهامی اثبات نشده است، از تریبون مجلس اعلام نشود. اثبات اتهام وظیفه دستگاه قضایی است و وقتی از یک تریبون که همه گوش می‌دهند، اتهامات اثبات نشده به افراد وارد می‌شود، در ذهن مردم اثر سوء می‌گذارد و از طرف دیگر موجب می‌شود که رسانه‌های خارجی از این صحبت‌ها علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند.

وی در پایان، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر مشارکت فعال نمایندگان در عرصه قانونگذاری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: متاسفانه بعضا می‌بینیم که در مجلس به جای ۲۹۰ نماینده، ۱۸۰ نفر حضور دارند یا حدود ۹۰ نفر غایب هستند. این در حالی است که قاعدتا همه این افراد یکجا به ماموریت یا مرخصی نرفته‌اند و این جزو مسائلی است که باید در آغاز این مجلس مورد توجه قرار گیرد و نمایندگان در امر قانونگذاری و انجام وظایف خود حضوری جدی داشته باشند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.