طرح اخضر الابراهیمی برای اعزام ۳۰۰۰ نیروی حافظ صلح به سوریه

جهان > خاورمیانه
اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه درصدد ارائه طرحی برای اعزام نیروی حافظ صلح متشکل از سه هزار سرباز با مشارکت سربازان کشورهای اروپایی به سوریه به منظور نظارت بر آتش‌بس در آینده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، اخضر الابراهیمی که ماه گذشته میلادی به عنوان فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه منصوب شد در هفته‌های اخیر بدون سر و صدا در حال جلب مشارکت برخی کشورها برای تامین سربازان نیروی حافظ صلح در سوریه است.

با وجود این گمان برده می‌شود با توجه به ناپایداری درگیری‌ها و حضور فزآینده افراط‌گرایان در میان شورشیان سوری حضور سربازان آمریکایی و انگلیسی به منظور مشارکت در این نیروی حافظ صلح بعید باشد.

به جای آن اخضر الابراهیمی چشم به مشارکت دیگر کشورهایی که هم‌اکنون سربازان نیروی حافظ صلح سازمان ملل در لبنان موسوم به یونیفل را تامین می‌کنند، دارند.

علت این مساله این است که این کشورها از زیرساخت‌ها و امور منطقه‌ای که عملیات‌های حفظ صلح به آنها نیاز دارد، آگاهی کامل دارند.

از جمله کشورهای تامین‌کننده نیروی حافظ صلح یونیفل ایرلند، آلمان، فرانسه‌، اسپانیا و ایتالیا هستند که انتظار می‌رود یکی از آنها رهبری نیروی حافظ صلح سوریه را به عهده بگیرد.

با این حال حضور هرگونه نیروی اروپایی در سوریه حتی از کشورهایی که بی‌طرف‌تر شناخته می‌شوند نشان‌دهنده دخالت نظامی جدید غرب در خاورمیانه خواهد بود.

کارشناسان اظهار نگرانی می‌کنند که چنین نیروهایی ممکن است هدف حملات افراطگرایان و همچنین نیروهای وفادار به حکومت سوریه واقع شوند.

جزئیات طرح‌ اخضر الابراهیمی پس از سفرش به ترکیه فاش شد.

قرار است اخضر الابراهیمی به زودی به سوریه سفر کند تا دمشق را برای آتش بس متقاعد سازد و منابع خبری دیپلماتیک وابسته به دفتر وی اظهار داشتند که گزینه نیروی حافظ صلح به شیوه‌ای بسیار جدی توسط وی بررسی شده است.

منابع خبری اعلام کردند که اخضر الابراهیمی استفاده از سربازان آفریقایی در این نیروی حافظ صلح را به سبب عدم تامین کافی از سوی کشورهایشان و همچنین سربازان کشورهای عربی همسایه سوریه به دلیل جانبداری از شورشیان را رد کرده است.

یک منبع خبری اظهار داشت: اخضر الابراهیمی تقاضای فهرست‌های کشورهای مشارکت‌دهنده سرباز در نیروی حافظ صلح را داشته و مشارکت تعدادی از کشورها را در نیروی حافظ صلح سوریه رد کرده که به موجب آن سربازان کشورهای اروپایی بدین منظور باقی ماندند.

این منبع خبری تاکید کرد: اخضر الابراهیمی همه گزینه‌ها را بررسی می‌کند و تمام توجه خود را صرف نیروی حافظ صلح نمی‌کند اما همه اطلاعات حاکی از آن است که وی به شیوه بسیار جدی گزینه نیروی حافظ صلح برای سوریه را بررسی می‌کند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.