طرح استیضاح وزیر امور خارجه ترکیه رد شد

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، در طرح استیضاح وزیر امور خارجه ترکیه با انتقاد از سیاست خارجی این کشور و با عنوان اینکه ترکیه در حال حاضر با تمامی همسایگان خود مشکل و مساله دارد آمده بود ، ترکیه در نزد همسایگان خود به صورت یک کشور بدون هویت و تنها که صدایش شنیده می شود، ولی کسی گوش به حرفش نمی دهد ، مطرح است.

نمایندگان بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه در طرح استیضاح خود با اشاره به سخنان داوداوغلو که ادعا کرده بود که ترکیه یک دولت جهانی است و تغییرات خاورمیانه را هدایت و رهبر این تغییرات است، آورده بودند، سیاست خارجی ترکیه از واقعیات دور و تاثیر خود را از دست داده و به صورت یک نظریه خنده آور درآمده است.

در این طرح با اشاره به استقرار سامانه سپر دفاع موشکی آمریکا در استان مالاتیای ترکیه و استقرار نظامیان خارجی در این پایگاه راداری آمده بود، استقرار این سامانه راداری به استناد ماده ۹۲ قانون اساسی ترکیه باید با اخذ مجوز از سوی مجلس این کشور صورت می گرفت ولی وزیر امور خارجه ترکیه با اجتناب از این مساله امکان نصب این سامانه راداری آمریکا را فراهم کرد.

در طرح استیضاح داوداوغلو از سیاست خارجی دولت ترکیه در مورد عراق نیز انتقاد و ذکر شده بود که به دلیل سیاستهای موضع گیرانه دولت ترکیه در مورد عراق و تلاشهای جاری برای بهبود روابط با اقلیم کردستان عراق روابط آنکارا با دولت مرکزی بغداد تیره شده است.

در این طرح از روابط ترکیه و آمریکا انتقاد شده و آمده بود، در روابط ترکیه و آمریکا دولت آنکارا به جای ایجاد روابط بر پایه ارزشهای مشترک ، سیاستی وابسته و در خط آمریکا پیگیری می کند و موقعیت آنکارا در سایه این سیاست در نزد واشنگتن تضعیف شده است.

داوداوغلو در نشست علنی مجلس ملی ترکیه در پاسخهایی کلی به مطالب یاد شده از موفقیت سیاست خارجی ترکیه و افزایش اعتبار بین المللی این کشور سخن به میان آورد و به دلیل مخالفت نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه که بیشترین نمایندگان را در مجلس ترکیه دارند ، طرح استضیاح رد شد.

خاورم**۲۰۱۲** ۲۳۰**۱۵۶۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۱۴۶۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.