طرح اصلاح قانون انتخابات از نظر فعالان دانشجویی

۰۹م آذر ،

با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی مورد نقد و بررسی قرار گرفت آنچه در زیر می‌خوانید گزیده‌ای از این گفتگوهاست:

علی جمشیدی: اصلاح قانون انتخابات نیازمند یک هم‌اندیشی جامع به دور از شائبه‌های سیاسی است

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه بعد از برگزاری انتخابات آتی فرصت‌ کافی برای بررسی‌های بیشتر در زمینه اصلاح قانون انتخابات وجود دارد، گفت: اصلاح  قانون انتخابات به یک هم اندیشی جامع، در جایی که هیچ کونه شائبه سیاسی وجود نداشته باشد نیاز دارد.

وی ادامه داد: اگر اصلاح قانون انتخابات به بعد از انتخابات‌ آتی واگذار شود، التهابات سیاسی منجر به ایجاد دستخوش در این قانون نخواهد شد.

جمشیدی  با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات در شرایط کنونی به صلاح کشور نیست تصریح کرد: باید مدل‌های مختلف انتخاباتی به صورت دقیق مورد آسیب‌شناسی قرار بگیرند تا بتوان در زمان مناسب این قانون را مورد اصلاح و بازنگری قرار داد.

 این فعال دانشجویی تاکید کرد: مدارک تحصیلی منتخبان و نظارتی که بر روی آنها انجام می‌شود و چگونگی برگزاری انتخابات قطعا باید در اصلاحات تازه قانون انتخاباتی مد نظر قرار گیرد.

 وی اصلاح قانون انتخابات در شرایط فعلی را اقدامی عجولانه دانست و افزود: اصلاح قانون انتخابات در حال حاضر اقدامی عجولانه و شتاب‌زده است که برای  برگزاری انتخاباتی سالم نیاز به  بررسی‌های کارشناسانه  دارد.

دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تربیت مدرس در پایان خاطر نشان کرد: اصلاح قانون انتخابات باید به دور از موضع گیری‌های سیاسی و تنها برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری انجام شود.

محمد پهلوان: تصویب قانون انتخابات جامع نیازمند به‌کارگیری کارشناسان ذی‌ربط است

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان گفت: اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری باید تعریف مشخص و متناسب با شخصیت و جایگاه ریاست‌جمهوری ارائه دهد و همه ملزومات آن را در برگیرد در برگیرد.
 
این فعال دانشجویی ادامه داد: اصلاح قانون انتخابات باید به دور از جنجال سیاسی و فضاسازی صورت گیرد چرا که مجلس به وظیفه خود یعنی قانون گذاری، عمل می کند.
 
 وی با بیان اینکه لازم است اصلاحاتی در نحوه برگزاری و ثبت نام کاندیداهای انتخاباتی صورت گیرد،‌ تصریح کرد: در اصلاح قانون انتخابات قطعا باید به مسائلی چون هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها و اماکنی که این هزینه‌ها را تامین می‌کنند توجه شود تا جلوی برخی بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی گرفته شود.
 
دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح قانون انتخابات مستلزم آن است که دستگاه‌های ذی‌ربط با ارائه نظرات و پیشنهادات کارشناسی خود نمایندگان مجلس را در جهت تصویب یک قانون کامل و جامع یاری کنند که قانون مصوب شده پاسخگوی تمامی نیازها و مطالبات مردم و جامعه باشد.

احمد حسینی: ضرورت تصویب اصلاح قانون انتخابات در یک فرایند تخصصی و متناسب باسیاست‌های نظام

عضو سابق جامعه اسلامی دانشجویان گفت: نقایص و کاستی‌هایی در قانون انتخابات فعلی وجود دارد که باید متناسب با مقتضیات زمانی مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه هر قانونی براساس مقتضیات و اولویت‌های زمانی شکل می‌گیرد و برهمین اساس با گذشت زمان و تغییر اوضاع، نیاز به اصلاح و بازنگری دارد، گفت: قانون جامع انتخابات باید از یک‌جانبه‌گرایی دوری کند تا بتواند به نیازهای انتخاباتی مردم پاسخ دهد.

حسینی به روز شدن قانون انتخابات که پاسخگوی نیاز‌های امروز جامعه است را عامل رشد و پویایی عرصه سیاسی کشور  دانست و تصریح کرد: تدوین قانون تازه انتخابات نیازمند کارشناسی متناسب با سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی است بنابراین باید در یک فرآیند کارشناسانه از متخصصان امر بهره گرفت.
 
عضو سابق جامعه اسلامی دانشجویان تاکید کرد: آسیب شناسی و اصلاح قانون انتخابات امری ضروری است و نباید به سرعت و نسنجیده انجام شود.

مجتبی ثابتی: آزادی در کاندیداتوری نباید به حاشیه برده شود

مسئول بسیج دانشگاه تربیت مدرس گفت: بحث انتخابات در اصول متعدد قانون اساسی مطرح شده که اجرا و تبعیت از آن برای همه لازم است. چرا که در این صورت اصول مردم سالاری در فضای رقابتی حاکم می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از هفت رکن مردم سالاری آزادی انتخابات است گفت: یکی از اصول مردم سالاری این است که هر کسی صلاحیت حداقلی داشته باشد می‌تواند رای دهد و کاندیدا شود.

ثابتی با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات  ریاست جمهوری تصریح کرد: متاسفانه در این رابطه یک شرایطی را تعبیه کردند که خارج از عرف و منطق کاندیداتوری است و به نظر بنده این موضوع آزادی در انتخابات را به حاشیه می‌برد.

مسئول بسیج دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه در انتخابات همه اشخاص و احزابی که دارای صلاحیت‌های لازم می باشند حق دارند که برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کنند، خاطر نشان کرد: مشی نظام اسلامی بر جذب حداکثری  استوار است و در بحث انتخابات باید حداکثر احزاب و اشخاص وارد فاز رقابتی برای انتخابات شده تا برداشت‌های سوئی از این موضوع نشود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.