طرح الگوی شغلی زنان خانه دار تدوین شد

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) از اجرای بیش از۹۰۰ هزارطرح اشتغال برای مددجویان و نیازمندان موردی و خودکفایی اقتصادی مجریان این طرح ها طی سال‌های گذشته خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، حسین انواری با اشاره به معرفی کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان دستگاه برتر ملی در توسعه مشاغل خانگی بین ۲۸ دستگاه اجرایی کشور گفت: در جلسه ۳۰ خرداد ماه شورای عالی اشتغال این نهاد به عنوان دستگاه برتر ملی در توسعه مشاغل خانگی شناخته شد و با ارائه لوح سپاس توسط معاون اول رئیس جمهور از خدمات امدادگران تقدیر شد.
وی با بیان اینکه خدمات اشتغال وخودکفایی به محرومین تحت پوشش یکی از مهمترین برنامه های حمایتی این نهاد است،عنوان کرد: موفقیت‌های کسب شده حاصل برنامه ریزی و انتخاب روشهای اصولی و صحیحی بوده که کمیته امداد امام خمینی(ره) را به یکی از دستگاههای موفق در امر ایجاد فرصت‌های شغلی در قالب اشتغال‌های خرد تبدیل کرده است.
سرپرست کمیته امداد در ادامه به نامگذاری سال۹۰ به عنوان سال جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و یادآورشد: امدادگران این نهاد حسب وظیفه و با لبیک به فرمان معظم له از ابتدای سال برنامه‌های خود را برای ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی جدید آماده و به مسئولین کشور ارئه کردند که حاصل آن اختصاص ۱۵هزارمیلیارد ریال اعتبار از محل منابع قرض الحسنه بانک‌ها به منظور اجرای طرح های اشتغال و خودکفایی مددجویان بوده است.
وی خاطر نشان کرد: امدادگران در سراسر کشور موفق شدند با استفاده از اعتبارات تخصیصی، بیش از۳۰۰هزارفرصت شغلی جدید با اعتباری نزدیک به ۱۸هزار میلیارد ریال برای مددجویان و نیازمندان جویای کار شغل ایجاد کنند که این تعداد بیش از ۳۳۸ درصد نسبت به سال ۸۹ وبیش از۴۲۹ درصد نسبت به سال ۸۸ رشد داشته است. بهره مندی بیش از ۱۹۳هزارنفراز مددجویان و فرزندان آنان از خدمات مهارت آموزی
انواری با بیان اینکه بیش از ۱۹۳هزارنفراز مددجویان و فرزندان آنان از خدمات مهارت آموزی بهره مند شده اند، تصریح کرد: بیش از یک میلیون و ۴۱۴هزارمورد نظارت فنی، توسط کارشناسان مربوطه از طرح های اجرا شده صورت گرفته که طی آن، نیازها ومشکلات مجریان از نزدیک شناسایی وبرطرف شده است.
وی به افزایش سقف مبلغ وام‌های اشتغال و خودکفایی مددجویان تحت حمایت تا مبلغ ۱۰۰میلیون ریال اشاره کرد و افزود:همچنین این مبلغ به صورت تلفیقی تا مبلغ ۲۰۰میلیون ریال از منابع امدادی وبانکی در جهت تحقق تکلیف تعیین شده در بند«ب»ماده۳۹ قانون برنامه پنجم توسعه است. ایجاد فرصت شغلی برای مددجویان از طریق اجرای طرحهای تجمعی
به گزارش وفا، سرپرست کمیته امداد با بیان اینکه از طریق اجرای طرحهای تجمعی (مجتمع های تولیدی و خدماتی) و برنامه ریزی جهت تشکیل خوشه ها و زنجیره های تولیدی برای مددجویان فرصت شغلی ایجاد شده است، عنوان کرد: برای تضمین وام بانکی مددجویان(سرپرستان خانواده)که امکان تامین تضمین وام ندارند وپایدارسازی طرح های اجرا شده با بهره گیری از خدمات بیمه ای(بیمه دام و محصولات کشاورزی،بیمه ابزار و تجهیزات و..) نیز اقدامات لازم صورت گرفته است.
عضو شورای مرکزی کمیته امداد با اشاره به پیگیری و اقدام در خصوص استفاده از املاک و مستغلات در اختیار مجتمع اقتصادی امداد در امر اشتغال و خودکفایی مددجویان تحت حمایت، یادآورشد: در جهت اجرایی شدن بند(ب)ماده ۳۹ قانون برنامه پنج ساله پنجم و خودکفایی ۸۰هزار خانواده در سال جهاد اقتصادی، جشن ملی با حضور رییس جمهور برگزار شد.  
تدوین طرح الگوی شغلی زنان خانه دار
به گفته وی، طراحی کارت همت برای مددجویان خودکفا شده و تدوین طرح الگوی شغلی زنان خانه دار، راه اندازی سامانه نرم افزاری کارا به منظور جمع آوری و ثبت اطلاعات طرح های اشتغال و خودکفایی اجرا شده و اقدام در جهت ثبت اطلاعات طرح ها و ساماندهی ضمانت وامهای صندوق اشتغال نیازمندان از دیگر اقدامات این نهاد در حوزه اشتغال و خودکفایی بوده است.
۱۵هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات قرض الحسنه بانکی به کمیته امداد اختصاص یافته است
انواری به رایزنی با مسئولان اقتصادی و بانکی کشور جهت دریافت تسهیلات مورد نیازطرحهای اشتغال و خودکفایی به مبلغ۱۵هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات قرض الحسنه بانکی اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه ای با وزارت جهادکشاورزی و سازمان فنی حرفه ای به صورت جداگانه به منظوربهره گیری از ظرفیت‌ها و امکانات این دستگاهها در امورحرفه آموزی و اشتغال مددجویان تحت پوشش منعقد شده است.
وی یادآورشد: همچنین پیشنهاد طرح ساماندهی، سرمایه گذاری و توسعه اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۲۰هزار نفر از سوی کمیته امداد به دولت ارائه شد که در جلسه پنجاه و سومین جلسه شورای عالی اشتغال به تصویب رسید.
سرپرست کمیته امداد عنوان کرد: به منظور اجرایی شدن برنامه کاریابی برای مددجویان و تامین هزینه های مربوطه، تفاهم نامه ای سه جانبه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کانونهای کاریابی امضاء شده است.
ایجاد۵۰۰ هزار فرصت شغلی جدید
عضو شورای مرکزی کمیته امداد در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال ” تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” خاطر نشان کرد: امدادگران مصمم اند تا همچون سالهای گذشته در جهت اطاعت از فرمان مقام معظم رهبری ضمن استمرار در ارائه خدمات توانمندسازی اقتصادی به مددجویان تحت حمایت، درتلاشی مضاعف نسبت به ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی جدید؛۳۰۰هزاربرای مددجویان ونیازمندان موردی و۲۰۰هزار جهت اشتغالهای روستایی و شهری زیر۲۰هزار) اقدام شود و امید است پس از تامین اعتبار مورد نیاز،آن عملیاتی کنند.  


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.