طرح اندیشه‌های اجتماعی‌، انقلابی و آیینی ویژگی شعر جوان انقلاب است

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسفعلی میرشکاک با اشاره به ویژگی‌های شعر نسل جوان اظهار داشت: شعر پس از انقلاب دوباره در تاریخ ایران زمین دایر‌مدار فرهنگ قوم ایرانی شد و عوالم و افاق و ساحات و هر آنچه را که می‌بایست از آن عبرت بگیریم یا آن را به خاطر داشته باشیم، بر عهده‌ شعر گذاشته شد.

وی ادامه داد: شعر پس از انقلاب، ذیل قابل تقسیم به شعر پیر و جوان است؛ زیرا این دو نسل در کنار یکدیگر رو به آفاق موعود دارند. مضامین انقلابی طی سال‌های نخست جنگ تحمیلی، جای خود را به مضامین آرمانخواهانه‌ شیعی دادند.

این شاعرافزود: از هنگامی که این موضوع آشکار شد، امام راحل (ره) به آفاق معنوی و معرفتی شعر جاودانه فارسی و همچنان به خواجه‌ شیراز ملتزم است و رهبر کنونی انقلاب نیز بر همان داستان رو به آفاق آینده دارند، شعر‌، رویکرد بر شعر، تامل در شعر و اهتمام به شاعری بسیار جدی گرفته شد و ‌ای کاش دیگر عرصه‌ها نیز، شان شعر را پیدا می‌کرد.

میرشکاک گفت: من به شعر پیر و جوان این سرزمین به شدت امیدوارم و انواع شعر قدیم و جدید را ارج می‌نهم. برای اینکه دردها، کمبودها، درمان‌ها، نارسایی‌ها و رسایی‌ها چندان در شعر جوانان این سرزمین مطرح می‌شود که نیازی به مطبوعات منتقدانه نیست. در چند صد سال اخیر شعر فارسی چنین بسط و نشری نداشته است.  ویژگی‌های عمده‌ شعر جوان پس از انقلاب از آغاز تا کنون در دو کلمه عنوان خلاصه می‌شود؛ تلاش، نوجویی و تازه‌گی و اهتمام به طرح اندیشه‌های اجتماعی‌، انقلابی و آیینی.

وی آسیب‌های شعر جوان را بی‌دانشی معرفی کرد و گفت: آسیب شناسی شعر جوان ما معطوف است به دانش اندک جوانان دارای استعداد که‌ می خواهند هرچه زودتر صدای خود را به مخاطب برسانند و در این شتابزدگی لاجرم بنیه‌ معرفتی شعر آ‌نها اندک ‌مایه جلوه می‌کند.

این شاعر و منتقد ادبی یادآور شد: لازم است شاعران جوان ما پیش از آنکه صدایی بیابند‌، بدانند که حریفان آن‌ها نه دوستان دور و اطراف، بلکه فردوسی، نظامی، سنایی، عطار، مولوی و دیگر بزرگان‌اند، لذا برای رویارویی با آنها باید خود را آماده کنند.

این شاعر پیشکسوت با اشاره به جاودانگی معنا در شعر گفت: در شعر فضا و مضمون نو می‌شود، اما در معنا معیارها همان معیارهای جاودانه‌‌اند. نوآوری همواره در صورت است و هیچ معنای تازه‌ای را نمی‌توان به شعر افزود. اما بافت نو و مطرح کردن معانی ازلی نیاز به ارائه‌ی صورتی تازه دارد که پیر بپسندد و جوان نیز تبعیت کند.

این شاعر با اشاره به امید خود به روند رو به رشد شعر جوان گفت: در مجموع من به همه چیز این سرزمین امیدوارم؛ جز در عرصه‌ اقتصاد به دیگر عرصه‌ها به شدت امیدوارم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.