طرح بهارستانی‌ها برای ایجاد سازمان خرما در وزارت جهاد کشاورزی

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی برای ایجاد سازمان خرما در وزات جهاد کشاورزی جهت حمایت از این محصول کشاورزی خبر داد.

حجت الاسلام سید مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به کاهش صادرات خرما در کشور گفت: متاسفانه خرما کمتر مورد توجه مسئولین امر قرار گرفته و شاید همین بی‌توجهی به خرما آسیب‌های زیادی به تولید کنندگان و کشاورزان خرما وارد کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه نتوانستیم بخش خصوصی را در جهت ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی تقویت و حمایت کنیم، اظهار داشت:‌ از آنجایی که به بحث صنایع تبدیلی برای تامین ذائقه‌های مختلف و یا بسته بندی‌های شکیل توجه نشده است، عراق توانسته جایگاه صادرات خرما را کسب و به جای ایران بزرگترین صادر کننده خرما شود.

نماینده مردم دشتستان با اشاره به وجود نخل های فراوان در حوزه انتخابیه خود،گفت: عدم توجه به حوزه آبخیزداری و یا سد‌سازی برای آبیاری کردن نخلهای نخل‌داران، باعث شد نخلداران دشتستان در سال جدید نصف سال گذشته نیز تولید نداشته باشند که این امر ضمن کاهش تولید منجر به  افت کیفیت خرما‌ نیز شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کشاورزان با هزینه‌های زیاد و در بدترین شرایط خرما را تولید می کنند اما دولت هیچ حمایتی از آنها نمی‌کند،تصریح کرد: مجموعه وزارت جهاد کشاورزی ماموریت دارد کشاورز را مورد حمایت خود قرار دهد و وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز باید برای صدور خرما و بازاریابی تلاش کند،اما متاسفانه این دو وزارتخانه مجموعه‌های جدایی از یکدیگر‌ند و یک حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که بتواند این دو نهاد را به هم متصل کند تا با کیفیت سنجی خرما و با توجه به کیفیت برتر بسته بندی،خرما را برای صادرات اماده کنند.

موسوی نژاد با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی و سال تولید ملی اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش اعظم خرمای دنیا در ایران تولید می شود،حمایت از این محصول کشاورزی می تواند جایگزین بخشی از تحریم ها قرار گیرد.

وی در ادامه به بخش دلالان در کاهش تولید و صادرات خرما اشاره و عنوان کرد: زمانی که خرما برداشت می‌شود، دلالان با هماهنگی بین خود، خرما را از کشاورز خریداری نمی‌کنند و از آنجایی که کشاورز نیز جایی برای انباشت خرما ندارد مجبور می شوند خرما را به قیمت بسیار پایین به دلالان بفروشد و اینجاست که کشاورز وقتی مشاهده می‌کند دولت هیچ حمایتی از وی ندارد دیگر رغبتی برای تولید ندارد.

نماینده مردم دشتستان با بیان اینکه حداقل ۶ استان در کشور خرما تولید می کنند، خاطر نشان کرد: با تهیه طرحی توسط جمعی از نمایندگان درصدد تشکیل سازمان یا بخشی به نام خرما در وزارت جهاد کشاورزی هستیم تا این سازمان بتواند، نخل‌داران را از صفر تا صد حمایت کند.

انتهای پیام/

پ۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.