طرح تابستانی نشاط معنوی در ۱۲۷۱ امامزاده و بقعه برگزار می‌شود

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه:

شرفخانی ازبرگزاری دومین دوره طرح تابستانی نشاط معنوی ازدهم تیرماه در ۱۲۷۱ امامزاده وبقعه سراسر کشور همراه بابرنامه‌های متنوع آموزشی،‌ تربیتی، ورزشی، دینی و اردویی خبرداد.

شرفخانی از برگزاری دومین دوره طرح تابستانی نشاط معنوی از دهم تیرماه در ۱۲۷۱ امامزاده و بقعه سراسر کشور همراه با برنامه‌های متنوع آموزشی،‌ تربیتی، ورزشی، دینی و اردویی خبر داد.
به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل ازسازمان اوقاف و امور خیریه، شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه درنشست خبری این طرح با تشریح برنامه‌های دومین دوره طرح تابستانی نشاط معنوی، آن را یکی از رویداد‌های مهم فرهنگی در امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان زیرساخت‌های فرهنگی کشور عنوان کرد و افزود: یکی از اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای تبدیل امامزادگان به قطب‌های فرهنگی تدوین طرح جامع بود که در این طرح باید ارتباط جوانان با این اماکن برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ براساس طرح جامع تبدیل بقاع متبرکه و امامزادگان به قطب‌های فرهنگی باید بتوانیم به سمتی برویم که از ظرفیت این اماکن و همچنین حضور مردم برای تقویت بنیه دینی، اعتقادی و معرفتی جوانان استفاده کنیم و پیوند عمیقی میان آنان برقرار کنیم.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این‌که «یکی از شاخص‌های قطب فرهنگی حضور جوانان و نوجوانان در برنامه‌ها و ایام مختلف سال است» تصریح کرد: باید بتوانیم از این ظرفیت حضور مردم، ارتقاء سطح معرفتی و معنوی جوانان را داشته باشیم و با همین نگاه طرح تابستانی نشاط معنوی در آستان مقدس امامزادگان برگزار می‌شود.

شرفخانی یادآور شد: از سال گذشته این طرح با هدف‌گذاری و چشم‌اندازی که طراحی شده بود برای بهینه‌سازی ایام تعطیلات، تقویت بنیه‌های اعتقادی و معارفی جوانان و آموزش‌های فرهنگی، قرآنی و معرفتی آغاز شد و امسال دومین دوره خود را تجربه می‌کند.

وی با بیان این‌که «سال گذشته این طرح در حدود ۸۱۶ امامزاده میزبان دانش‌آموزان در مقاطع مختلف سنی بود» گفت: سال گذشته از ظرفیت امامزداگان و همچنین ظرفیت سایر دستگاه‌ها برای برگزاری این طرح استفاده کردیم و در پایان یک آسیب‌شناسی و نقد از درون و هم‌چنین نظرسنجی بیرون از مجموعه از دانش‌آموزان و والدین آن‌ها به عمل آوردیم تا بتوانیم در سال‌های آینده یک حرکت جدی داشته باشیم.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از ارتقاء چشم‌گیر ساختار طرح نشاط معنوی از لحاظ کمی و کیفی در دوره دوم خبر داد و گفت: کار علمی و تخصصی علمی و پژوهشی در محتوای این طرح صورت گرفته و امسال در ۱۲۷۱ امامزاده و بقعه متبرکه در سراسر کشور این طرح را برگزار می‌کنیم.

شرفخانی افزود: ثبت‌نام در طرح نشاط معنوی تا چهارم تیرماه ادامه دارد و زمان آغاز طرح، دهم تیرماه خواهد بود که ۲۶ مرداد‌ماه در سراسر کشور اختتامیه این طرح برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به چهار سرفصل اصلی طرح تابستانی نشاط معنوی گفت:‌ یکی از سرفصل‌ها برنامه‌های‌ آموزشی است که در سه مقطع ابتدایی،‌ راهنمایی و دبیرستان طرحی شده است و سعی کردیم کلاس‌های آموزشی به صورت کارگاهی باشد و از روش‌های جدید آموزشی استفاده شود که برای این منظور مربیان دوره‌های تکمیلی تربیت مربی کودک و نوجوان را سپری کرده‌اند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: برنامه‌های تربیتی دیگر سرفصل این طرح است که برگزاری نماز‌های جماعت، جلسات اخلاق مورد نیاز مقاطع مختلف، جلسات مشترک ادعیه خوانی مشترک بین والدین و دانش‌آموزان، فضا‌سازی معنوی در ایام ماه مبارک رمضان اعم از جلسات تفسیر، ختم قرآن و برنامه‌های اختصاصی شب‌های قدر برای دانش‌آموزان طراحی شده است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف با اشاره به برنامه‌های ورزشی به عنوان سرفصل دیگر این طرح خاطرنشان کرد: برنامه‌های ورزشی به عنوان اصول اصلی این طرح در نظر گرفته شده و برای این منظور با هماهنگی تربیت‌بدنی سالن‌هایی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد و این جزء الزامات طرح نشاط معنوی است.

وی همچنین با بیان این‌که «برنامه‌های اردویی نیز به عنوان سرفصل چهارم طرح در نظر گرفته شده است» افزود: اردوهای تفریحی، علمی و آموزشی در قالب این طرح برنامه‌ریزی شده و بخشی از برنامه‌های آموزشی نیز به صورت اردویی برگزار می‌شود، همچنین برخی از امامزادگان که دارای ظرفیت تفریحی و گردشی هستند به عنوان میزبان پذیرای دانش‌آموزان خواهد بود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: برنامه‌های تشویقی نیز در این طرح در نظر گرفته شده و تلاش بر این است که تشویق‌ها تنها مادی نباشد، بلکه شخصیت دادن و جایگاه دادن به دانش‌آموزان به عنوان روشی تربیتی یکی از روش‌های تشویقی ما است.

،‌ شرفخانی در ادامه از اعزام ۱۳۰۰ روحانی از حوزه‌های علمیه قم و شهرستان‌ها به عنوان مربیان این طرح خبر داد و گفت: همچنین بیش از ۵۰۰ نفر از دانشجویان علوم قرانی که تحت اشراف سازمان اوقاف تحصیل می‌کنند به عنوان مربی در طرح نشاط معنوی به مناطق مختلف اعزام می‌شوند که همه این مربیان دوره‌های تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان را گذرانده‌اند. همچنین مربیانی که در آموزش‌های هنری و ورزشی دارای تخصص هستند با دارا بودن یکسری شاخصه‌ها استفاده خواهند شد.

وی افزود: با توجه به تلاقی زمان برگزاری این طرح با ایام ماه مبارک رمضان ویژه برنامه‌های خاصی در امامزادگان و بقاع متبرکه در نظر گرفته‌ایم که سمت و سو با رویکرد نوجوانان و جوانان است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار نفر در طرح تابستانی نشاط معنوی شرکت کردند که ۳۵ هزار نفر از آنان خواهران و نزدیک به ۶۵ هزار نفر برادران بودند.

تدوین کتاب‌های آموزشی
حجت الاسلام شرفخانی همچنین پس از رونمایی از سه کتاب آموزشی این طرح که در این دوره برای مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در نظر گرفته شده است، گفت: کتاب «الف، با تا خدا» برای مقطع ابتدایی طراحی شده که ۳۰ موضوع قرانی در ۳۰ آیه که نیاز دانش‌آموزان این مقطع است در نظر گرفته شده است تا انس و الفت این سنین با قرآن نسبت با نیازشان باشد.

وی خاطرنشان کرد:‌ کار کارشناسی دقیقی در تدوین این کتاب‌ها صورت گرفته و محتوای آن همچون بیان معانی و مفاهیم لغات، کار تصویری، کار در منزل، آداب زندگی، احادیث مرتبط با آیات، دانستنی‌ها، تست هوش و جدول از جمله بخش‌های این کتاب‌ها است.

شرفخانی افزود: کتاب «سی نشانه،‌ یک راه» برای مقطع راهنمایی که شامل حکایت ائمه، داستان‌های پیامبران،‌ آداب زندگی،‌ پاسخ به شبهات با ادبیات و ساختار جدید طراحی شده است.

وی همچنین یادآور شد: کتاب «نردبان‌ها و پرتگاه‌های زندگی» برای مقطع دبیرستان تدوین شده که با ادبیات جدید رذائل و فضائل اخلاقی را به صورت ویژه آموزش می‌دهد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان تصریح کرد: ثبت‌نام در این دوره‌ها که در ادارات اوقاف و امور خیریه و همچنین امامزادگان سراسر کشور انجام می‌گیرد رایگان بوده و در برخی جاها اختیار داده شده تا مبلغی برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر در نظر گرفته شود، اما عدم پرداخت این مبلغ مانع ثبت‌نام و شرکت در این طرح نیست.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.