طرح توانمندسازی مدیران و کارشناسان دستگاه های دولتی کشور در زمینه محیط زیست اجرایی می‌شود

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کلیه کارکنان دولت آموزش های زیست محیطی می بینند.

به گزارش سرویس «محیط زیست» ایسنا، زکریا یازرلو در نشست هم اندیشی مدیران کل آموزش دستگاه های اجرایی بند «الف» ماده ۱۸۹ قانون برنامه پنجم کشور افزود: این نشست با هدف همگرایی و ایجاد وحدت رویه به منظور تحقق و عملیاتی شدن ماده مذکور تشکیل شده است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سند اجلاس جهانی ژوهانسبورگ گفت: امروزه برای حفاظت محیط زیست از ابزارهای گوناگونی استفاده می‌شود و راهبردهایی همچون بهره‌گیری از فناوری های نوین و سازگار با محیط زیست ، تشویق های مالی و اقتصادی و اتخاذ رویکرد های بازدارنده در اقصی نقاط جهان به کار گرفته شده و می شود تا پیامدهای تهدید محیط زیست را کاهش می دهد. در عین حال، پژوهش ها نشان می دهندکه آموزش ، عامل اصلی توانایی کشورهای برای توسعه و دستیابی به هدف های پایدار است.

وی ادامه داد: تغییر نگرش و رفتار جامعه درباره ارزش و اهمیت محیط زیست برای ادامه حیات بشر امری ضروری است.

یازرلو با تاکید بر اینکه به کارگیری ابزار های فرهنگی برای فراهم آوردن تغییر در دانش ها،رفتار و به طور کلی شیوه زندگی ،به نحوی که جوامع بتوانند به پایداری در ابعاد اقتصادی ، اجتماعی ، اکولوژیک و سیاسی دست یابند، ضروری است اظهار داشت : رویکرد مبتنی بر آگاهی عمومی با هدف پشتیبانی و گسترش فرهنگ و توانمند سازی جامعه برای حفظ ارزش ها، انتقال آن به نسل های بعد یا جوامع دیگر ، رویکردی است مبتنی بر وابستگی انسان ، فرهنگ و محیط زیست ،‌ درک هم زمان این سه مفهوم به نتیجه هم زمان تقویت گرایش ها، مهارت ها انسان ها و مشارکت آحاد جامعه برای بهبود محیط زیست منجر می شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت : سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان سازمان مسئول مدیریت برنامه های ملی و محلی حفاظت از محیط زیست و ارگان هماهنگ کننده شرایط درونی برای بهبود وضعیت محیط زیست با قواعد و تصمیمات مجامع بین المللی، سالهاست در صدد است تا رسالت تاریخی و طبیعی خود در مورد ارتقای سطح دانش و آگاهی های زیست محیطی گروه های مختلف اجتماعی از جمله کارکنان دولت را به انجام دولت را به انجام رساند

وی ادامه داد : این رسالت بر پایه تکالیف قانونی محول سازمان حفاظت محیط زیست در قالب قانون اساسی و قوانین عادی و از جمله بند الف ماده ۱۸۹ قانون برنامه پنجم توسعه کشور به تصویب رسیده،‌از اولویت های آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: برنامه جامع آموزش همگانی محیط زیست کشور که برای اجرا در برنامه چهارم توسعه کشور تنظیم شده ، گروه ها و طیف های اجتماعی و موضوعات هر گروه را پیشنهاد کرده است .

یکی از این گروه های مخاطب اجتماعی شامل کارکنان دولت اعم از کارشناسان و مدیران می باشد . در این میان با توجه به طیف وسیعی از این مخاطبین که اثر گذاری زیادی بر محیط زیست دارند در صورت توجه به آموزش محیط زیست آنها می توان به اندراج ملاحظات محیط زیستی در تصمیم گیری های توسعه پایدار امیدوار بود.

یازرلو تاکید کرد: اگر قرار باشد محیط زیست و توسعه در کانون برنامه ریزی های اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه قرار گیرد باید در ابتدا دیدگاه کارشناسان ،‌برنامه ریزان و سیاستگذاران در زمینه محیط زیست تغییر یابد که این خود تنها از طریق آموزش صحیح و اصولی میسر است.

این مقام مسئول با اشاره به اسناد بالادستی بر اجرای طرح توانمند سازی کارکنان دولت در زمینه محیط زیست افزود: در تبین دیدگاه های مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست و آموزش آن می توان گفت: شیوه های ناصحیح و غیر عادلانه در تعامل با طبیعت و آلوده ساختن محیط زیست در کشور مان نشان دهنده فقدان آگاهی های زیست محیطی و ضعف ساز و کار های قانونی در صیانت از محیط زیست و جلوگیری از آلوده ساختن آن است.

وی ادامه داد: برای از بین بردن این نقیصه بزرگ و اساسی باید آگاهی افراد نسبت به مسایل زیست محیطی افزایش یابد و مدیریت کلان در ایجاد ساختار مناسب همراه با الزامات قانونی برای رعایت حقوق عمومی تلاش کنند و حساسیت ها را برای مقابله با آلاینده ها بالا ببرند.

یازرلو با بیان مفاد قانونی بند الف ماده ۱۸۹ قانون برنامه پنجم توسعه گفت: معاونت توسعه مدیریت و و سرمایه انسانی ریاست جمهوری موظف است با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست ، برنامه ارتقای دانش زیست محیطی را متناسب با نیاز کارکنان و مدیران دستگاههای اجرایی تهیه و در قالب آموزش های بدو و حین خدمت به مرحله اجرا در آورد.

وی ادامه داد: دوره آموزشی آشنایی با محیط زیست و مدیریت آن بعنوان دوره های آموزشی الزامی حین انتصاب مدیران پایه،‌میانه و ارشد گنجانده می شود

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت : تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور دوره های آموزشی حقوق محیط زیست، اقتصاد محیط زیست و توسعه پایدار به دوره های آموزش شغلی کارکنان گنجانده می شود و کلیه دستگاههای مشمول به اعزام کارشناسان مربوطه به شرکت در دوره های مذکور می شوند.

به گزارش ایسنا، نشست مدیران کل آموزش دستگاههای اجرایی بند الف ماده ۱۸۹ قانون برنامه پنجم توسعه روز یکشنبه مورخ ۱۹ شهریور ماه در سازمان حفاظت محیط زیست با حضور مدیران کل آموزش دستگاههای اجرایی برگزار شد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.