طرح جمع‌آوری سلاح سرد در شیراز اجرا می‌شود

داستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: در راستای پیشگیری و از بین بردن زمینه‌های ارتکاب جرم، جمع‌آوری سلاح سرد در دستور کار دادستانی قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، علی القاصی مهر با بیان اینکه سلاح سرد در ارتکاب جرایم مهم و خشن مانند چاقوکشی، قتل، نزاع دسته‌جمعی و امثال آن به کار می‌رود و آزادی و آسایش مردم را به مخاطره می‌اندازد، تصریح کرد: قانونگذار در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۷۰، قانون تشدید مجازات مرتکبین قاچاق سلاح و مهمات مصوب سال ۵۰، قانون اسلحه و مهمات مصوب سال ۹۰ و همچنین در قانون اقدامات تامینی و تربیتی مصوب سال ۳۹ به این موضوع اشاره کرده و برای آن مجازات‌هایی در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه در قانون برای سلاح سرد جنگی و غیر جنگی ماهیت ارتکابی و مجازات متفاوتی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: برای خرید و فروش، ساخت، توزیع و مونتاژ سلاح‌های سرد جنگی مانند سرنیزه اسحله، افشانه‌های اشک‌آور گازی، افشانه‌های تهوع‌آور، خواب‌آور و بیهوش‌کننده، تفنگ بادی و مانند اینها بر اساس ماده ۵ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، مجازات ۶ ماه تا ۲ سال زندان در نظر گرفته شده است.

دادسان شیراز افزود: دارندگان سلاح‌های غیر جنگی شامل قمه، چماق، شمشیر، کارد، چاقوهای ضامن‌دار و … برابر ماده ۶۶۴ قانون مجازات اسلامی به ۳ ماه تا یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

القاصی مهر با بیان اینکه فردی که به قصد سلب آزادی و امنیت مردم دست به اسلحه ببرد بر اساس قانون محارب شناخته می‌شود، اظهار کرد: این افراد مطابق ماده ۱۹۰ قانون مجازات اسلامی به یکی از مجازات‌های چهارگانه اعدام، قطع دست و پا، حبس و تبعید محکوم می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه حتی اگر فردی سلاح را فقط وسیله مزاحمت و یا تهدید شخص دیگری قرار دهد مجرم است، خاطرنشان کرد: مطابق ماده ۶۶۴ و ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی برای این افراد حبس تا ۲ سال و ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته می‌شود.

دادستان شیراز تاکید کرد: طرح جمع‌آوری سلاح سرد در شیراز توسط دستگاه قضایی با ساز و کار قانونی و با همکاری اعضای شورای تامین اجرا می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.