طرح دولت اوباما برای رفع تحریم‌های ایران؟

این مطلب امروز شنبه ۲۰م آبان iبه نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

خبرگزاری ایسنا:  یک خبرگزاری آمریکایی گزارش خبری داد که دولت اوباما در حال بررسی رویکرد تازهی در گفت‌وگوها با ایران است که تحریم‌های اقتصادی را سریع‌تر از رویکردی که پیشتر iبه تهران پیشنهاد شده بود، رفع می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر iبه نقل از مقامات آمریکایی گزارش خبری داد که این پیشنهاد یکی از چند گزینه‌ای است که پیش از آ‌غاز دور بعدی مذاکرات ۱+۵ و ایران درباره‌ی آن مذاکره می‌شود.

این گزارش خبری حاکی است که هدف آمریکا تلاش برای پیشگیری از شکست دور بعدی مذاکرات با ایران است.

آسوشیتدپرس افزود که تدوین این استراتژی در بحبوحه افزایش فعالیت‌های دیپلماتیک انجام می‌گیرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز جمعه اعلام نمود که گفت‌وگوهایش با ایران را ماه دسامبر در تهران انجام خواهد داد.

بر اساس این گزارش خبری یک مقام غربی گفت که مذاکره نماینده ارشد آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه توافق نموده‌اند ۲۱ نوامبر (اول آذر) در بروکسل با یکدیگر iبه عنوان مقدمه‌ای برای ازسرگیری احتمالی مذاکرات با ایران در اوایل سال آینده دیدار نمایند.

تا آن وقت آمریکا نیز ممکن است تهدید تحریم‌های تازه و بی‌سابقه علیه اقتصاد ایران را بررسی کند که قانونگذاران کنگره در حال کار نمودن بر روی آ‌ن طبق گفته مشاوران و افراد دست‌اندرکار تدوین پیش نویس این تدابیر می باشند.

بر اساس این گزارش خبری مبنای مقدماتی هر راه حل از طریق مذاکره روشن است: تحریم‌های آمریکا، اروپا و دیگر تحریم‌ها بین‌المللی در صورتی رفع خواهد شد که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، ذخائر موجود اورانیوم ( با غنای بالا) را از کشور خارج نموده و عملیات‌ها در فردو را تعلیق کند.

اما ایران تاکنون از پذیرش این رویکرد اجتناب نموده است.

به گفته‌ی مقامات آمریکایی این باعث شده است آمریکا iبه راه‌هایی برای تغییر شکل این پیشنهاد فکر کند تا آن را برای ایران جذاب‌تر کند بدون آنکه مصالحه تازهی را ارایه کند.

این مقامات iبه علت آنکه مجاز iبه صحبت علنی در این باره نبودند از اشاره iبه نام‌شان اجتناب نمودند.

بر اساس این گزارش خبری، دولت آمریکا آنچه را اجتناب ایران از عمل iبه تعهدات هسته‌یی‌اش می‌خواند، تنها علت این ” بن بست” می‌داند، اما مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت آمریکا در حال بررسی پیشنهادی بسط داده شده است که کنارگذاشتن سریع‌تر و عمیق‌تر تحریم‌های نفتی و دیگر تحریم‌ها را شامل شود.

این گزارش خبری می‌افزاید: اما از این تحریم‌ها وقتی عقب نشینی می‌شود که تهران iبه مصالحه‌های بیشتری از آنچه درباره‌ی برنامه‌ی غنی سازی خود iبه آن اشاره نموده است، موافقت کند.

جزییات پیشنهاد احتمالی همچنان نامشخص است، اما فرض بر آن است توافقی ایجاد شود که مانع از آن شود که iبه نظر برسد هر دو طرف در برابر تقاضای دیگری تسلیم می‌شود.

این گزارش خبری حاکی است دولت اوباما همچنان iبه راه حل دیپلماتیک متعهد است و گزینه‌ی نظامی را باید تنها iبه عنوان آخرین دستاویز بررسی نمود.

بنابراین گزارش خبری، یک مقام آمریکایی همچنین گفت: در حالی که اوباما دوباره iبه عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است، دولت با گفت‌وگوی مستقیم با تهران iبه عنوان بخشی از مذاکرات گسترده‌تر که شامل گروه بزرگ قدرت‌های جهانی است باز برخورد خواهد نمود؛ در صورتی که با این مذاکرات امید بیشتری برای یک را ه حل از طریق مذاکره وجود داشته باشد.

مقام یاد شده که iبه علت مجاز نبودن iبه صحبت علنی درباره‌ی این موضوع خواست نامش فاش نشود، افزود که با این حال گفت‌وگوی مستقیم در سه ماه آینده بسیار بعید iبه نظر می‌رسد؛ زیرا دولت آمریکا هیچ تمایلی را از سوی ایرن ملاحظه نمی‌کند.

مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.