طرح راه اندازی کیت های تشخیص سریع HIV در کل کشور

۰۸اردیبهشت،

برنامه به کارگیری کیت های تشخیص سریع HIV از نیمه دوم سال ۹۰ در ۱۰ استان کشور به صورت پایلوت اجرا شد که بعد از سه دوره اجرا در فاز آزمایشگاهی از ابتدای امسال در کل کشور اجرایی خواهد شد.

دکتر عباس صداقت، رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: از نیمه دوم سال ۹۰ در ۱۰ استان کشور فاز پایلوت به کارگیری کیت های تشخیص سریع HIV در طی سه دوره انجام شد که بعد از کسب نتایج از ابتدای سال جاری این امر به کل کشور ابلاغ شد.

وی افزود: سال هاست که این برنامه مورد توجه متولیان برنامه کنترل ایدز بوده است.
براساس تأییدیه آزمایشگاه مرجع سلامت کشور در حال حاضر تنها ۴ برند از این کیت ها مجوز ارائه در کشور را اخذ کرده اند که اسامی آنها بر روی پایگاه اینترنتی وزارت بهداشت قرار دارد.

صداقت با بیان اینکه نکته بسیار مهم این است که استفاده از این کیت های تشخیص سریع HIV با هدف خودآزمایی اکیدا ممنوع بوده عنوان کرد: همچنین ارائه این کیت ها در داروخانه ها و آزمایشگاه های تشخیص طبی مجاز نمی باشد.
سعی شده امکان ارائه تشخیص طبی این آزمایش در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری، مراکز گذری و بعضی مراکز مراقبت های بارداری و بعضی مراکز خصوصی فراهم شده است.

وی خاطر نشان کرد: این کیت ها از طریق معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کشور در دسترس مراکز فوق قرار گرفته و اشخاصی که با این کیت ها کار می کنند آموزش های لازم را دیده اند.

صداقت خاطر نشان کرد: مثبت بودن آزمایش با این کیت ها به معنای ابتلای حتمی فرد به ایدز نمی باشد، بلکه باید فرد تحت آزمایشات اساسی برای تشخیص قرار گیرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.