طرح سیا برای ترور کاسترو توسط مافیا

اخیرا دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا و همین طور کتابخانه ریاست جمهوری جان اف. کندی در ایالت بوستون اقدام به انتشار حدود ۲۷۰۰ صفحه سند کرده‌اند که طی آن‌ها فاش شده سازمان سیا قصد داشته با پرداخت حدود ۱۰۰ هزار دلار از طریق مافیا فیدل کاسترو را ترور کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، این ۲۷۰۰ صفحه سند طی سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۴ توسط رابرت اف. کندی در مقام دادستان کل آمریکا تدوین شده‌ و ابعاد جدیدی از تصمیم گیری‌ها و رخدادهای زمان جنگ سرد را ارائه می‌دهد.

در این اسناد، سندی متعلق به سازمان سیا وجود دارد که درخصوص طرح ترور فیدل کاسترو با پرداخت ۱۰۰ هزار دلار به مافیاست. به گفته مورخان، این اسناد و مدارک موجب بازنویسی تاریخ جنگ سرد نمی‌شود بلکه پنجره‌ای به افکار شخصی چهره‌های کلیدی دوران جنگ سرد باز می‌کند.

رابرت اف. کندی در جریان مهمترین لحظات ریاست جمهوری بردارش جان اف. کندی یعنی واقعه محله خلیج خوک‌ها و همین طور بحران موشکی کوبا به وی مشاوره می‌داد.

به گفته مایکل دابس، مورخ، عنوان دادستان کلی موجب پنهان شدن جایگاه واقعی وی می‌شود که در واقع نزدیکترین مشاور رئیس جمهور و رازدار و معتمدترین فرد وی است.

اسناد منتشر شده شامل تلگراف‌ها، گزارش‌ها، متن سخنان، نشست‌ها و یادداشت‌های دست‌نویس کندی می‌شوند.

در متن بسیاری از این یادداشت‌ها، با نقاشی و حاشیه نویسی‌های که رابرت اف. کندی نوشته رو به رو می‌شویم.

یکی از اسناد سازمان سیا به توصیف فیدل کاسترو می‌پردازد و وی را فردی باهوش، نه چندان با ثبات، زودرنج، بی‌صبر و بی‌پروا قلمداد می‌کند.

سند دیگری به تشریح طرح‌های در نظر گرفته شده برای ترور فیدل کاسترو می‌پردازد که از جمله آنها یک طرح مربوط به سال ۱۹۶۴ در ارتباط با مافیاست.

براساس این سند مافیا و تبعیدی‌های وطن پرست کوبا بر سر مبالغ در نظر گرفته شده برای ترور فیدل کاسترو، برادرش رائول و همین طور ارنستو چه گوارا به توافق دست پیدا کرده‌اند و قرار بود در ازای ترور فیدل کاسترو ۱۰۰ هزار دلار، رائول، ۲۰ هزار دلار و ارنستو چه گوارا ۲۰ هزار دلار به علاوه ۲۵۰۰ دلار برای مخارج دیگر پرداخت شود.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.