طرح شش ماده ای ایران دربارهٔ سوریه طرح جامعی است

۶ م دیماه ،

به گزارش واحد مرکزی خبر ، علی اکبر صالحی بعد از پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: در چارچوب این طرح، طرح های دیگری درحال ارائه است که سفر اخیر آقای اخضر ابراهیمی به سوریه به نحوی دربرگیرنده طرح شش ماده ای ایران است زیرا ما این طرح را قبلا به وی ارائه کرده بودیم.

وی اضافه کرد: طرح شش ماده ای جمهوری اسلامی ایران دربارهٔ سوریه طرح جامعی است که همه ابعاد را درنظر گرفته است به طوری که نمی شود خارج از آن کاری کرد.

صالحی گفت: در حال مذاکره هستیم تا به گونه ای بتوانیم این بحران را در چارچوب همین طرح با هماهنگی با آقای اخضر ابراهیمی و دوستان دیگر مانند مصر، ترکیه، اندونزی، پاکستان و مالزی که علاقه مندی خود را به این موضوع نشان داده اند پیش ببریم البته مسئله سخت است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با تدبیر به گونه ای عمل می کند که بحران سوریه به گونه ای سوری – سوری حل شود نه اینکه نسخه پیچی از خارج صورت گیرد.

وزیر امورخارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی دهد نسخه ای از خارج برای سوریه پیچیده شود و این را دیگران بدانند.

صالحی افزود: ما اهل منطق و گفتگو هستیم و فکر می کنیم طرف مقابل بهتر است تا شرایط بحرانی تر نشده است اقدامی انجام دهد زیرا دود این بحران به چشم مردم می رود.

وی گفت: غربی ها نیز اکنون می گویند افراط گرایانی به سوریه وارد شده اند و فجایعی مرتکب می شوند البته همه می دانند این افراط گرایان از کجا و چگونه حمایت می شوند اما حامیان آنان تا کی می خواهند مسئولیت خون ریزی ها را بر دوش بکشند؟.

صالحی افزود: بر فرض محال اگر فکر کنند کارشان پیش می رود مگر می توانند بر دریایی از خون که ایجاد کرده اند حکومت تشکیل دهند؟.

وی گفت: نمونه تفاهم و گفتگو پیش از این در تاجیکستان با وساطت جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد و در بحران این کشور بعد از اینکه ده ها هزار نفر کشته شدند به این نتیجه رسیدند که باید دورهم جمع شوند که همین گونه هم شد و مسئله پایان یافت.

وزیر امورخارجه ابراز امیدواری کرد در سوریه نیز مبارزان و حکومت دورهم جمع شوند ابتدا حکومت انتقالی تشکیل دهند و سپس انتخابات  برگزار کنند و در مسیر تحول به پیش بروند.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.