طرح کشاورزی حفاظتی موجب افزایش ۵۰ درصدی تولیدات دیم در کشور می شود

عبدالعلی غفاری، روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مزارع الگویی مراغه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای این طرح موجب حداقل استفاده از ماشین آلات کشاورزی و سوخت، جلوگیری از فرسایش های آبی، بادی و کاهش مواد آلی در اراضی کشاورزی می شود.

وی ادامه داد: با توجه به کشت گندم در ۵/۴ میلیون هکتار از اراضی کشور، اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در این اراضی ضروری بوده و موجب افزایش تولید خواهد شد.

وی اظهار کرد: استفاده بهینه از نزولات جوی و بکارگیری این طرح در اراضی زیر کشت گندم دیم توسط کشاورزان موجب افزایش یک تنی محصول در هر هکتار می شود.

وی گفت: طرح کشاورزی حفاظتی با همکاری موسسه تحقیقات دیم کشور و موسسه فنی و مهندسی کشاورزی در سه میلیون هکتار از اراضی دیم و آبی کشور اجرا می شود.

وی اظهار کرد: در این طرح از همکاری سازمان بین المللی ایکاردا در زمینه تبادل نظرات و راهکارها و همچنین استفاده از تجارب تحقیقاتی آن استفاده می شود.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: در این طرح، یافته های تحقیقاتی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و پس از حصول نتیجه مورد نظر، این یافته ها برای اجرا به کل منطقه و کشور تعمیم داده می شود.

غفاری، افزود: در این طرح، کاهش شخم، رعایت تناوب کاشت، بکارگیری یافته های تحقیقاتی در مصرف کود، رعایت اصول فواصل کاشت و نیز استفاده از بذرهای جدید و اصلاح شده باید مد نظر کشاورزان قرار گیرد.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور مستقر در مراغه جزو ۲۴ موسسه تحقیقاتی بخش کشاورزی در کشور محسوب شده و با دهها موسسه تحقیقاتی بین المللی و ملی از جمله ایکاردا در زمینه کارهای تحقیقاتی کشاورزی همکاری دارد.

شهرستان مراغه با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۷ کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

۷۴۸۳/۵۹۰/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۴۴۸۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.